Legendární „Jakob“
První Volvo vyjelo na silnice 14. dubna 1927. Jednalo se o model ÖV4, tradiční otevřený automobil se čtyřválcovým motorem, kterého se vyrobilo v letech 1927–1929 na 275 kusů. Modelu se přezdívalo „Jakob“ a k dispozici byla jediná barevná kombinace – tmavě modrá s černými blatníky.
Model PV444 automobilku mezinárodně proslavil
V následujících desetiletích chrlila švédská automobilka jeden nový model za druhým. Brány továrny opustily například modely PV444 (přezdívaný „malé Volvo“), Volvo Duett či P1800.
PV444 představila automobilka na velké výstavě ve Stockholmu v roce 1944, kdy zuřila 2. světová válka. Švédská veřejnost i proto vnímala model jako příslib poválečné prosperity. Poptávka po voze byla enormní, a tak ačkoliv automobilka původně zamýšlela vyrobit 8 000 kusů, nakonec jich z továrny vyslala v průběhu let 1946–1958 téměř 200 000.
PV444 byl vůbec prvním Volvem vybaveným samonosnou karoserií bez samostatného rámu a vozem, který automobilku mezinárodně proslavil. V roce 1955 byl model importován do Kalifornie a o dva roky později se stala automobilka Volvo Cars druhým největším dovozcem v Kalifornii. Pomyslnou třešničkou na dortu byl rok 1974, ve kterém se Spojené státy staly jejím největším trhem.
Kombíky začala automobilka vyrábět v roce 1953. Právě tehdy spatřil světlo světa legendární Duett, jenž vycházel z modelu PV445. Duett se stal předchůdcem výkonnějších a pohodlnějších kombi značky Volva, kterých se vyrobilo už přes 6 milionů kusů.
P1800 byl naproti tomu stylovým sportovním vozem s italským designem a jeho výroba byla zahájena v roce 1961. Pozdější verze nesly označení P1800S/1800S a 1800E.
Přelomové inovace: Tříbodový bezpečnostní pás, podsedák, boční airbagy
Byl to Nils Bohlin, inženýr švédské automobilky Volvo Cars, který jako první člověk na světě zkonstruoval tříbodový bezpečností pás, jenž se dodnes nachází ve většině automobilů. Volvo jej instalovalo do standardní výbavy vozu PV544 v roce 1959. Odhaduje se, že bezpečnostní pás zachránil od svého zavedení přes milion lidských životů. Zejména od této chvíle se mohla automobilka těšit pověsti bezpečných vozů, které dostává dodnes. V 70. letech vyvinula jako první na světě rovněž podsedák pro děti od 4 let umožňující optimální vedení bezpečnostního pásu a v 90. letech pak i první integrovaný podsedák na světě.
V 90. letech představila automobilka také model Volvo 850 se čtyřmi převratnými inovacemi – pětiválcovým řadovým motorem, samonastavovacími bezpečnostními pásy na předních sedadlech, zadní nápravou se vzpěrami Delta-link a systémem komplexní ochrany v případě bočního nárazu (SIPS). Systém ochrany spočíval v úpravě konstrukce vozu a zavedení bočních airbagů.
21. století: Na vlně úspěchu
21. století je pro Volvo Cars přelomové v mnoha ohledech. Automobilka si upevňuje pozici na globálním trhu a začíná psát novou kapitolu své historie.
V roce 2002 mění Volvem XC90 definici segmentu velkých SUV. O osm let později přechází Volvo Cars do rukou čínské automobilky Zhejiang Geely Holding Group (známé jako Geely), která ji odkoupila od amerického výrobce Ford Motor Company. Roku 2013 je v čínském městě Čcheng-tu otevřena první továrna a v roce 2018 i první americký výrobní závod v Charlestonu v Jižní Karolíně. Mezitím představilo Volvo druhou generaci modelu XC90 s obměněným designem, technologiemi a novou modulární platformu SPA.
Vůbec první čistě elektronické SUV představila automobilka v roce 2019. Je to Volvo XC40 Recharge P8 poháněné dvěma elektromotory o celkovém výkonu 300 kW (408 koní). Model vychází z nejprodávanějšího modelu XC40 a jako vůbec první model Volvo je vybaven infotainment systémem s OS Android. Pyšní se dojezdem 418 km, akumulátorem s kapacitou 78kWh, zrychlením z 0 na 100 za 4,9 vteřiny a dobytím baterie na 80 % za přibližně 40 minut (prostřednictvím rychlonabíjecího systému).
Automobilka Volvo Cars nekončí ani se zaváděním dalších bezpečnostních inovací. Od roku 2020 omezila ve všech nových vozech maximální rychlost na 180 km/h.
Zdroje:
Volvo Cars, iROZHLAS.cz, Portál řidiče