Hrozí znehodnocení české měny
Největší japonská investiční banka varuje před riziky, ty jsou podle ní nejvyšší. Podobný otřes hrozí prý také Maďarsku a Rumunsku. Japonská finanční instituce Česko a další zmíněné země varuje na základě své zevrubné analýzy osmi ekonomických ukazatelů, mezi nimiž je objem devizových rezerv, pokrytí dovozu těmito rezervami a dále třeba výše krátkodobých reálných úrokových sazeb či ukazatele související s rozpočtovou oblastí a s běžným účtem platební bilance.
„Běžný účet platební bilance v poměru k hrubému domácímu produktu podle všeho letos v Česku vykáže nejhlubší deficit za posledních patnáct let. V absolutním vyjádření vykazuje v posledních měsících nejhlubší deficit v historii. Schodek státního rozpočtu ČR, klíčové složky tuzemských veřejných financí, letos Fialova vláda plánuje na 375 miliard korun, což by byla jeho druhá nejvyšší úroveň v historii ČR, hned poté z loňského roku“ hodnotí situaci ekonom Lukáš Kovanda.
Přitom deficit běžného účtu je projevem vnější nerovnováhy dané ekonomiky, tedy té ve vztahu k zahraničí. A deficit veřejných financí je zase projevem určité vnitřní nerovnováhy dané ekonomiky. Česko tak čelí dvěma zásadním nerovnováhám, vnější i vnitřní, což právě činí jeho hospodářství, a tedy i měnu, zvláště zranitelnými.
Ratingová agentura Standard & Poor’s varuje i Českou národní banku: přelom roku bude zatraceně těžký, asi uděláte chybu a zdražíte tak vládě dluh. Inflace půjde dolů pomalu, může zůstat dvouciferná po celý rok 2023, a zpomalí ekonomika. Nomura varuje, že Česku hrozí měnová krize. pic.twitter.com/cmbWmTAB3f
— Lukáš Kovanda (@LukasKovanda) November 22, 2022
Přibydou nové tramvaje a Českomoravská dostane nový kabát
Interiér stanice metra Českomoravská dostane novou podobu, DPP vyhlašuje soutěž na jeho graficko-výtvarné řešení Dopravní podnik Praha plánuje rekonstrukci stanice metra Českomoravská a vyhlašuje otevřenou soutěž na graficko-výtvarné řešení jejího interiéru. Zájemci se mohou do soutěže přihlásit pouze elektronicky na webu organizátora, kterým je Czechdesign. Vítěz by měl být znám do konce března 2023, rozhodne o něm pětičlenná porota doplněna o přizvané odborníky. Předmětem soutěže je návrh designu a barevnosti obkladů tunelových konstrukcí na samotném nástupišti, v eskalátorovém tunelu a ve vestibulu stanice metra.
„Našim cílem je najít nejvhodnější výtvarné řešení interiéru stanice metra, které plnohodnotně naváže na designovou tradici pražského metra,“ říká Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro a dodává: „Na základě vítězného návrhu projektant ve spolupráci s autorským týmem v příštím roce dopracuje projekt rekonstrukce stanice, my připravíme zadávací dokumentaci a ve druhé polovině příštího roku bychom chtěli vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele samotné stavby.“
Dopravní podnik také plánuje nakoupit až 200 nových nízkopodlažních jednosměrných tramvají. Prvních 40 vozidel DPP závazně odebere ve dvou várkách, na zbylé tramvaje uzavře s dodavatelem rámcovou smlouvu. Předpokládaná celková hodnota zakázky je 15 miliard korun v případě odebrání všech 200 vozidel. Na nákup prvních 20 vozidel DPP plánuje využít financování z příslušné výzvy Národního plánu obnovy ČR.
„Po zkušenostech z tendru na velkokapacitní tříčlánkové trolejbusy vyhlašujeme veřejnou zakázku na nákup nových tramvají také formou jednacího řízení s uveřejněním. Chceme, aby soutěž byla maximálně otevřená a zúčastnilo se jí co nejvíce výrobců. Předběžné tržní konzultace nám ukázaly, že zájem na trhu je. Vysoutěženého dodavatele a podepsanou smlouvu s ním bychom chtěli mít zhruba do jednoho roku, tj. maximálně do začátku prosince 2023. Prvních 40 vozidel závazně odebereme ve dvou várkách – prvních 20 tramvají v rozpětí od 1. ledna do 2. prosince 2025, druhých 20 tramvají pak postupně v průběhu celého roku 2026. Na zbylých 160 vozidel s dodavatelem uzavřeme rámcovou smlouvu na případný odběr dalších tramvají v období od 1. ledna 2027 do 31. prosince 2035, přičemž v jednom roce by to nemělo být více než 30 vozů,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP–Povrch.
Zdroj: Autorský text, ekonom Lukáš Kovanda, Dopravní podnik hl. m. Prahy