Británie je na importu ovoce a zeleniny závislejší než ČR
V Británii je v těchto dnech složitější – a dražší – dodržovat zdravý jídelníček. Jeho klíčová složka – zelenina a ovoce – jsou totiž obtížně dostupné, v řadě případů dokonce na příděl. Předevčírem se pro omezení nákupů některých druhů ovoce a zeleniny rozhodl řetězec Tesco. Navázal tak na dřívější krok konkurentů Aldi, Morrisons či Asda. Důvodem je nedostatek ovoce a zeleniny, bezprostředně způsobený chladným počasím na jihu Španělska a na severu Afriky.
Jak Tesco, tak Aldi i Asda zapovídají, aby si zákazník koupil více než tři kusy rajčat nebo okurek. Morrisons počet omezil dokonce jen na dva kusy na zákazníka. Asdi a Morrisons však na příděl mají větší okruh ovoce či zeleniny, včetně salátu, brokolice, květáku nebo malin. „Británie je na dodávkách ovoce a zeleniny ze zahraničí závislejší než v minulosti, protože domácí produkce trpí kvůli nedostatku vhodné pracovní síly – důsledku brexitu – a kvůli vyšším cenám energií a hnojiv, což je zase důsledek především války na Ukrajině a souvisejících sankcí,“ říká ekonom Lukáš Kovanda.

„Ve většině zemí EU, včetně Česka, je zatím situace se zásobováním ovocem a zeleninou lepší než v Británii. Je však třeba počítat se zdražováním. Třeba českým ovocnářům a zelinářům nadále rostou mzdové náklady, navíc energetická drahota sice zmírnila, ale ceny energií stále zůstávají na vícenásobcích cen před válkou a jen tak dolů nepůjdou. Letos také začínají platit nová pravidla Společné zemědělské politiky EU, která kladou na zemědělce větší nároky například v oblasti ochrany životního prostředí nebo boje s klimatickou změnou,“ dodává Kovanda.
Cena pohonných hmot klesá
Pohonné hmoty se v Česku prodávají ze srovnatelné ceny jako takřka přesně před rokem, 23. února, tedy v předvečer ruské invaze na Ukrajinu. Ta loni na jaře a v létě vedla ke zdražení pohonných hmot v ČR na historicky rekordní úrovně, když třeba cena nafta atakovala v celorepublikovém průměru úroveň 50 korun za litr. Toto mocné cenové vzepětí je však pryč.

„Litr benzínu se včera v ČR prodával průměrně za 37,66 koruny, tedy jen o 23 haléřů na litr dráže než loni 23. února. Na dosavadní rekord vystoupala cena benzínu v ČR loni 23. června, kdy činila bez tří haléřů 48 korun. A to ještě přitom tehdy byla snížena spotřební daň z benzínu, o 1,50 koruny za litr. Nafta včera u tuzemských čerpacích stanic vyšla na 36,60 koruny za litr. To je nejméně od loňského 24. února. V porovnání se předvečerem invaze je nafta dražší jen o 21 haléřů na litr. Loni 13. března se přitom nafta prodávala průměrně celorepublikově za 49,57 koruny za litr, což je její historický cenový rekord,“ říká Kovanda.
V uplynulých sedmi dnech cena benzínu v ČR víceméně stagnovala, když zdražil o dva haléře na litr. Cena nafty však v posledním týdnu dále klesla, a to o 27 haléřů na litr. V příštím týdnu by měl benzín zlevnit o 10 haléřů na litr, nafta pak o 30 haléřů. Klíčovým důvodem pokračujícího zlevňování zejména nafty je přetrvávající teplé počasí napříč Evropou. To snižuje poptávku po topné naftě. Poptávka po naftě by tak pro letošní první čtvrtletí roku měla být v Evropě nejnižší za celé od roku 2017, prognózuje společnost Energy Aspects.
Zdroj: Autorský text, ekonom Lukáš Kovanda
