Umělá inteligence pravděpodobně časem nahradí operátory call center. Koneckonců firmy již pár let využívají chatbot ke komunikaci na infolinkách nebo řeší problémy přes chat.
To ale není vše. V nejistotě jsou také učitelé jazyků, matematiky, psychologie a historie, rozpočtoví analytici, účetní a soudci. AI totiž dokáže famózně pracovat s daty, řešit matematické úlohy a překládat texty. Někteří experti dokonce tvrdí, že se z ní stane vizionář, který dokáže předpovědět budoucnost.
Umělá inteligence umí téměř cokoliv, co dříve bylo doménou lidí. Nejen že umí psát texty, ale také vytvářet obrázky a zastávat funkci virtuální asistentky, úředníka i programátora. Není to sci-fi, ale realita, která mění tvář pracovního trhu.
Společenské vášně kolem AI komentuje Jan Šedivý z ČVUT: „Přínosem toho jazykového modelu Chat GPT je, že je to v podstatě něco jako paměť všech těch slov, která se kdy na internetu napsala, a do této paměti můžeme my inteligentním způsobem zasahovat,“ vysvětluje.
Ředitel agentury Median Přemysl Čech zveřejnil výsledky výzkumu, který odhalil, jak moc se Češi bojí o práci: „31 procent respondentů se obává o svá pracovní místa, 62 procent respondentů se o ně neobává,“ komentuje výsledky. „Vysokoškoláci v 67 procentech případů nemají obavy o ztrátu zaměstnání, naopak mezi těmi, kdo mají obavy, jsou spíš lidé se základním vzděláním nebo lidé s nižším stupněm vzdělání,“ uzavírá Přemysl Čech.
Teprve čas ukáže, jestli je lidská pracovní síla nahraditelná a kolik pracovních míst zanikne kvůli umělé inteligenci.
Zdroj: medium.seznam.cz, irozhlas.cz, tn.nova.cz