Ministr dopravy Martin Kupka chce zredukovat současných 5 kategorií trestných bodů na 3. Spolu s tím hodlá zpřísnit závažnější přestupky. „Do čtyřbodové kategorie bude spadat nevěnování se řízení a držení elektronického zařízení za jízdy, protože se ukazuje, že v tomto směru je častou příčinou závažných dopravních nehod,” řekl Kupka.
Mírnější postihy by se naopak mohly nově týkat například nerozsvícení světel nebo špatného parkování. Nový bodový systém i pravidla budou podle ministra přehlednější a jednodušší, fungovat v něm budou 3 sazby přestupků za 2, 4 a 6 bodů.
Významnou změnou by měla být i možnost získání řidičského oprávnění už v 17 letech. Takto mladý řidič by ale do dosažení plnoletosti musel za volant usedat v doprovodu jiného šoféra, který má řidičák alespoň 10 let a má čisté bodové konto. Podle ministra Kupky se přítomnost zkušeného řidiče u začínajících šoférů pozitivně projevila na počtu nehod.
Pro začínající řidiče se připravují i další novinky
Má jí být například už dříve avizovaný řidičský průkaz na zkoušku, který by platil pro začínající řidiče do prvních dvou let jejich praxe bez ohledu na jejich věk. Podle současného návrhu by měl fungovat tak, že v případě spáchání závažného přestupku a dosažení šesti trestných bodů by musel tento řidič absolvovat speciální školení a zkušební jízdu.
Žádné změny naopak resort dopravy nechystá u dálničních známek. Ty by měly i v příštím roce stát 1500 Kč za rok. Otevřené je podle Kupky naopak další rozšiřování mýtného systému. Ministr je podle svých slov připraven vyjít vstříc krajům a obcím, které žádají zpoplatnění vytipovaných úseků silnic první třídy, které někteří dopravci využívají jako objízdné trasy.
„Vysokorychlostní tratě – úkol jako hrom”
Tak nazval šéf dopravy další plán svého resortu. Podle něj jde o důležitý stupeň k tomu, aby se po České republice dalo jezdit vlakem tak, jako v zemích na západ od nás, zejména pokud jde o zkrácení cestovních časů napříč republikou. Za důležitou označil také digitalizaci dopravních agend. Podle Kupky ministerstvo rozšíří digitální služby spojené s řidičákem i registrací vozidel. „Už nebudeme muset doma schraňovat velké zelené plachty technických průkazů, postačí podívat se do registru. Díky nové digitální technické mapě zvládneme lépe koordinaci stavebních prací a všech uzavírek,” dodal Kupka.
Na Kongresu ODS jsem hovořil o tom, co považuji za své hlavní úkoly. Žádné investice nekrátíme, naopak. Prioritou je dokončení D1, stavba D35 a Pražského okruhu, čeká nás také digitalizace dopravcích agend. A za skutečně klíčovou považuji přípravu VRT. https://t.co/S867GSv3SE
— Martin Kupka (@makupka) April 9, 2022
Ministr přednesl projev v rámci 30. kongresu ODS, na kterém byl zvolen místopředsedou strany. Svou funkci prvního místopředsedy obhájil ministr financí Zbyněk Stanjura, který tak učinil z domácí izolace, jelikož má podezření na onemocnění covidem a momentálně čeká na výsledek testu. V pátek přitom ještě na kongresu byl a podle serveru idnes se pohyboval mezi stovkami delegátů.
Svou funkci obhájil i Petr Fiala
Stejně jako Stanjura neměl premiér protikandidáta. Staronový předseda ODS pokládá za nejdůležitější body vlády pro příští období dva úkoly: migranty a plyn. V následujících týdnech chce představit pětiletý plán, jak se zbavit závislosti na ruském plynu. Podle Fialy je léta neřešená závislost na fosilních palivech z Ruska jedním z největších bezpečnostních rizik Česka.
Musíme se zbavit energetické závislosti na fosilních surovinách z Ruska. Tato závislost je pro nás nebezpečná a je dlouhodobě neudržitelná.
— Petr Fiala (@P_Fiala) April 9, 2022
Nelze se jí zbavit ze dne na den, ale chci, aby vláda připravila realistický plán, který nás této závislosti během 5 let zbaví. pic.twitter.com/2ljgk2pxHq
Jednou z možností je využití zkapalněného zemního plynu z německých terminálů, které nahradí dvě třetiny ruského plynu. Vláda jedná o koupi podílu v jednom z nich. Německo chystá stavbu tří terminálů, sousední Polsko uvažuje o jednom.
„Následující dva roky nebudou jednoduché, ale budeme tvrdě pracovat na tom, abychom obdobím mezinárodní nestability a hospodářské krize prošli co možná nejlépe,” řekl Fiala s tím, že to samozřejmě bude každého z nás bolet.
Zdroje dat:
České noviny, České noviny, Seznam Zprávy,