Proto, že se Evropská komise v tzv. Zelené dohodě zavázala k tomu, že má být v roce 2050 Evropa klimaticky neutrální, stanovila si cíl přesunout 75 % nákladů na železnici. K tomu, aby k této změně mohlo dojít, je potřeba vybudovat nové železniční tratě, které budou schopné zvládnout rostoucí počet vlaků. Zároveň je potřeba snížit emise, které vznikají z dopravy, a proto Komise navrhla nový rámec městské mobility. Hlavní pozornost bude věnována veřejné dopravě, chůzi a cyklistice.
Největší investice půjdou právě do železniční dopravy, zejména pak do zlepšení celé evropské železniční sítě. V návrhu se požaduje více překladišť, lepší odbavovací kapacita na nákladních terminálech, zkrácení čekacích dob na železničních hraničních přechodech, delší vlaky, aby bylo možné přesunout více nákladu na železnici. Navíc by se měla do roku 2050 ztrojnásobit délka vysokorychlostních tratí.
První úseky pro rychlovlaky se mají stavět po roce 2025 i v ČR. Zároveň se zavádí přechodný termín pro dokončení některých částí sítě TEN-T (transevropská dopravní síť) do roku 2040, aby se dokončily některé stavby ještě před termínem do roku 2050. Ten se vztahuje na dokončení globální transevropské dopravní sítě.
Na zlepšení se také mohou těšit cestující na železnici, a to díky novému návrhu, který umožní jednodušší prodej jízdenek napříč Evropou. Navíc jízdenky by měly být osvobozeny od DPH. Podporu by měla dostat také častějších a rychlejších přeshraniční spojení.
Prostor dostane také tzv. chytrá mobilita, která pomůže řidičům a všem ostatním účastníkům silničního provozu přístup k novým možnostem silniční mobility, aplikací pro vyhledávání optimálních tras včetně zapojení veřejné dopravy a umožní zavádění komunikace mezi vozidlem a infrastrukturou včetně autonomní mobility.
Návrh Komise vyžaduje, aby všech 424 velkých měst podél sítě TEN-T vypracovalo plány udržitelné městské mobility na podporu mobility s nulovými emisemi a na zvýšení a zlepšení veřejné dopravy a infrastruktury pro chůzi a cyklistiku.4
Zdroje: Evropská komise, Evropská komise, Správa železnic