Pane místopředsedo, nemohu se nezeptat na vývoj zdraví pana prezidenta. Jak hodnotíte tuto situaci?
Musím povzdechnout nad tím, co v posledních měsících provádí nejbližší okolí prezidenta, jelikož to vyvolává nedůvěru veřejnosti v to, co je pravda a co je hra. Neprospívá to nikomu a nejméně nepochybně panu prezidentovi. Bavit se nyní o tom, co bude dál, je nepatřičné, protože pokud si máme zachovat i ve svých politických rolích lidskost, tak to znamená respektovat čas prezidenta na to, aby se uzdravil a v dobrém mu přát hodně zdraví. To je důležitá lidská rovina příběhu. Ta ústavněprávní je samozřejmě mnohem složitější. K tomu se pravděpodobně bude vyjadřovat jak Senát, tak Poslanecká sněmovna na začátku listopadu na základě vývoje jeho zdravotního stavu. Senát i Poslanecká sněmovna si logicky vyžádají aktuální zprávu ÚVN. Podle mého názoru je to nejkorektnější možný způsob, jak k tomu přistoupit, i po těch všech zmatcích a zastírání, které předváděla komunikace Pražského hradu.
Blíží se řádné prezidentské volby. Jací jsou kandidáti koalice Spolu? Víte už, kdo by měl být vaším favoritem?
Ještě nemáme dohodu, ale víme, že je to důležité téma a že se o něm budeme bavit. Domluvit se na kandidátovi, který by měl podporu koalice Spolu, nebo dokonce PirStan, by znamenalo významné plus. To si uvědomujeme, ale v tento okamžik, i s ohledem na zdravotní stav pana prezidenta, nejsem schopen představit kandidáta. Tímto tématem se ale budeme zabývat, jelikož řádné volby se blíží. O jiných ani nechci přemýšlet.
Co mohou levicoví Piráti dát koalici Spolu a jak probíhají jednání v současné chvíli? Kde je průnik programových prohlášení Spolu a Pirátů?
Pravdivý obraz politických aktivit Pirátů je mnohem pestřejší a komplikovanější než jen to, že jim dáme nálepku, že jsou novou levicí. Já jsem s Ivanem Bartošem a Ondřejem Profantem spolupracoval na digitalizačních zákonech, kde jsme se shodovali i na tom, jakým směrem je potřeba jít. Bylo to téma technické, ale ve smyslu důrazu na osobní odpovědnost a ve vztahu k ochraně soukromí jsme se v konkrétních věcech, pro mě překvapivě, docela shodovali. Jsem schopen naopak upozornit na to, že zde existuje programová shoda a že v téhle oblasti jsme se neocitli ve sporech. Budou oblasti, kde budeme situaci vidět odlišně a kde se Piráti budou profilovat levicověji. Důležité je najít moment, kdy je ještě možné se shodnout. V debatě o novém stavebním zákonu se nám také podařilo najít shodu a po dobu spolupráce dotáhnout věci do finále, ať už to byla elektronizace stavebních řízení či bank ID. Nemohu je označit jednoduše za levičáky, protože v konkrétních věcech jsme s nimi schopni hledat řešení.
Mám dojem, že voliči podle výsledku voleb nechtěli Piráty do vlády. Není to pro vás důležitá informace?
To nepochybně je vážná informace. V tomto směru předpokládám, že samotní Starostové povedou zralou debatu o tom, jak má vypadat poměr křesel přidělený pro jejich koalici. Vnímám to do značné míry jako jejich interní věc. Myslím, že aby finální dohoda mohla dobře fungovat, musí být založena na tom, že bude vycházet z důstojné pozice dvou koalic jako celků, které se na něčem dohodnou. S ohledem na to, že pro nás je PirStan nejpřijatelnějším partnerem, tak musíme přece respektovat i jejich právo na rozložení sil.
Státy naráží na dopad lockdownů a zadlužují se. Jak chcete řešit tuto situaci z pohledu daní a není právě koalice složitá v tom, že někteří vaši koaliční partneři budou tlačit na zvýšení daní? Jak se díváte na tento rozpor?
Koalice Spolu má v tomto zřetelně výraznější pozici než náš koaliční partner. To je pro nastolení agendy a prosazení toho, co chceme v ekonomické oblasti dělat, klíčová věc. Samozřejmě, že budeme muset hledat kompromis, to musí každá vládní koalice. Ale určující je, jak silná je pozice hlavního partnera. My jsme jasně deklarovali, že nebudeme postupovat cestou zvyšování daní. Chceme sázet zejména na úspory ve výdajích neinvestičních, chceme šetřit na fungování státního aparátu, ale ne na fungování služeb pro občany. Mezi tím je velký rozdíl a to, že stát nebyl schopen měřit kvalitu svých služeb, to je jeden z jeho zásadních handicapů, i v porovnání se Západem. Zatímco Andrej Babiš viděl v každém podnikateli tak trochu podvodníka, tak to reálně znamenalo podvázání dalších aktivit těch, kteří ve společnosti táhnou ekonomický rozvoj. Vytvářelo to i další příkopy mezi lidmi, kteří jsou v podnikatelské branži a zaměstnaneckém poměru. Tohle je potřeba napravit. Záleží nám na tom, aby byl stát dobrým domovem pro všechny, napříč všemi vrstvami společnosti. Přesně tyto příkopy komplikovaly i další rozvoj státu. Za mě je to jednoznačně vytvoření podmínek pro to, aby ti, kteří jsou aktivní, mohli rozvíjet svůj talent, služby lidem a aby jim stát neházel klacky pod nohy a zbavoval je zbytečné byrokracie, která ve výsledku nevedla k tomu, že se vybralo více peněz na daních, ale v té společnosti se čím dál více ozýval ten negativní dopad. Ten, kdo podniká, má také zodpovědnost za zaměstnance a odpovědní podnikatelé si to plně uvědomují. Změna podmínek a změna komunikace s veřejností bude mířit i sem a tady já vidím prostor pro rozvoj ekonomiky.
Pětina práceschopných obyvatel v naší zemi pracuje ve státním sektoru ve chvíli, kdy čelíme nedostatku pracovní síly. Není už na čase zúžit stát, aby dělal nezbytné věci, a ne abychom vymýšleli práci pro úředníky?
K tomu míří kroky, které jsem zmínil. Digitalizace u nás znamenala zatím jen výdaje do pořizování nezbytných nástrojů. Ale zatím neubývali úředníci, což by tak mělo být. Jestliže ve firmě budete schopni rozhýbat elektronickou evidenci a nástroje pro fungování firmy, v tu chvíli si vystačíte s menším počtem lidí a budete mít možnost víc zaměstnanců pustit do rozvoje firmy a do aktivit, které i pro případ státu znamenají další možnosti rozvoje. To je úvaha, kam míříme a netajíme se tím, že budeme šetřit na byrokratickém aparátu státu a budeme škrtat na základě podrobné analýzy toho, co stát dělá za zbytná místa, která jsou často neobsazená. To je další velká možnost okamžité úspory. Neznamená to, že by stát sahal na pozice učitelů, stejně tak je podobný nesmysl říct, že ubyde policistů či hasičů. Ale ve státním úřednickém aparátu jsou agendy, které jsou zbytné. Po covidové době je možné sledovat, že pro řadu lidí stát znamenal relativně bezpečný únik z pozice nejisté, do pohodlí bezpečného příjmu. Přál bych si, aby stát pamatoval na to, že je živ především z toho, co vygeneruje podnikatelský sektor a choval se vůči tomu s odpovědností a střídmostí a obrátil každou korunu dvakrát, než ji vydá za svůj vlastní chod. Toto je v každé krizové době důležité pravidlo, jak se dostat z krize do lepšího období růstu.
Jaký je aktuální ekonomický stav? Co soudíte o rychle rostoucí inflaci, která zatěžuje nejen Českou republiku, ale i ostatní státy Evropské unie?
Poctivý pohled je ten, že zdrojů inflace je celá řada, velká část z nich neleží v samotné České republice. Současná vláda to ještě více rozpohybovala dramatickým schodkem, to potvrdí každý ekonom. Je potřeba vnímat to, že v tom figuruje celá řada vnějších vlivů. Dopravní krize způsobená zácpou v Suezském průplavu, uzavřené přístavy v Číně, toto všechno jsou zásadní momenty, které zpřetrhaly dodavatelsko-odběratelské vztahy, se kterými se průmysl musí vypořádat a vypořádává se s tím velmi složitě. Mění se strategie firem, které doposud spoléhaly na výrobu a zásobování Just in Time. Najednou se velcí výrobci začali poohlížet po velkých skladech, protože je jim jasné, že s takto nejistou dopravou se reálně ocitají v dramatických propadech a v ohrožení své vlastní existence. V tomto směru se ekonomická a hospodářská situace výrazně proměňuje, a to nemusím otevírat velké téma polovodičů a nedostatku energie. Do toho se vyvíjí tlak na to, aby lidstvo hledalo bezemisní zdroje energie, ale zároveň čistší způsoby dopravy. Toto vše má vliv na růst inflace. Vláda by měla být brzdou dalšímu zadlužování a působit protiinflačně. Současná to zatím nedělá a nedělala.
Myslíte, že při současném masivním zdražování nejen energií je na místě slepě pokračovat v systému jako je Green Deal?
Evropská unie se jako celek ocitá před existenční výzvou. Negativních odezev na aktuální kroky Bruselu, nejenom v České republice, ale i napříč Evropou, přibývá. Jsem přesvědčen o tom, že s Green Dealem je potřeba spojit ostrý kritický rozum. Říct, co z toho má opravdu racionální jádro, protože vystoupit, že nemá smysl brát ohled na životní prostředí, a to já opravdu nesdílím, ani koalice Spolu, je nesmysl. Náš závazek je předat naši zemi a naši planetu ve stavu ne horším, ale ideálně lepším, než když jsme ji převzali. Tady se stát musí chovat odpovědně k ochraně životního prostředí, ale logicky s tím musí spojit zkušenost, kterou máme v okamžiku, kdy myslíme vážně boj o zachování životního prostředí a nechceme vytvořit revoluci a hlubokou frustraci mnoha lidí, zejména těch nízkopříjmových. Vidím v tomto směru spíše naději v inovacích, rozvoji vědy a v nových nástrojích, které Evropa v minulosti dokázala uplatnit. Za posledních 30 let se díky moderním technologiím dramaticky změnila kvalita vody v českých řekách. Řešení bylo v důvěře ve vědu a v moderní technologie. Tuto cestu bych ordinoval radši, než drakonické represe a omezování konkurenceschopnosti. Zároveň je to potřeba říct rozumně, protože popřít změny, ke kterým dochází v životním prostředí, je holý nerozum a je to mimo vědecké důkazy.
V současnosti čelíme šokující situaci ve vztahu k Bohemia Energy, kdy dotyčná firma ohrožuje 900 tisíc lidí, protože ve své podstatě ze dne na den skončila. Energetika je jedna z kritických infrastruktur nejen na národní, ale i na nadnárodní úrovni. Jak hodnotíte, že ze dne na den skončí takovýto významný hráč na trhu a tolik lidí před Vánoci bude muset řešit nejen to, aby se někam zapojili, ale hlavně za jiných podmínek? Jak to, že stát nechal společnost Bohemia Energy zajít tak daleko?
Já myslím, že tušil. Signály, že některé kroky Bohemia Energy jsou rizikové, regulátor k dispozici měl a nezakročil. V tomto směru mu ujel vlak nebo si ho nechal ujet a nereagoval včas. Důležité je, aby všechny klienty dokázaly převzít dominantní firmy na trhu. Věřím, že se toto období podaří překonat a že klienti nastoupí do podmínek, které pro ně ve výsledku budou úlevou a budou přijatelnější. Větší kroky státu mohou přinášet spojené negativní kroky. To, že vláda rozhodne o tom, že sníží DPH na nulu, to ve výsledku nemusí mít pozitivní dopad. Jednak se to neprojeví v řadě případů, kde není dlouhodobé nasmlouvání cen elektřiny a za druhé na to nebudou mít lidé, kteří platí faktury s odstupem jednoho roku. V tomto směru pokládám za důležité dělat kroky, které povedou ke stabilizaci podmínek, a ne bezhlavé populistické opatření.
Blíží se předsednictví České republiky Evropské unie. Co koalice připravuje?
Je zde několik naprosto jasných úkolů. Pro další fungování energetického mixu je to prosadit jádro jako bezemisní zdroj. Toto je zcela jasné zadání, důležité pro to, abychom v České republice dokázali udržet alespoň v přijatelné podobě energetickou situaci. Hovoří se o tom, že je možné očekávat nárůst individuálních zdrojů energie, které by to do jisté míry mohly ulehčit, ale to bude mít velký vliv na energetickou soustavu vedení energií, což znamená, že je to složitý balík. Česká republika má jistou výhodu, protože sítě a energetické rozvody mají dobré parametry.
Můžete potvrdit, že se nepřemýšlí o prodeje ČEPS?
V žádném případě. Vodu jsme také neprodali. Tak jako jinde ve světě držíme několik modelů správy dodávky vody. Ve většině případů je smíšený model, kdy si města a obce ponechala, ať už ve vlastnictví nebo v podobě akciových společností, kde mají plný vlastnický podíl, infastrukturu. Ale na základě provozovatelské smlouvy tam službu dodává třetí subjekt. To je nejčastější jev. Pokud se podaří dobře kultivovat vztah vlastníka a provozovatele, tak to není nic špatného a nic, co by mělo zavánět nehospodárností. Musí být dobře nastavené vztahy mezi vlastníkem a provozovatelem. Nenasazoval bych nutně na to, že tento model, který je rozšířený jinde, musí být v České republice špatný nebo dokonce zločinný. Důležité je, aby to vlastníci dokázali správně držet na uzdě a stejně tak je možné provozování veřejné služby, dopravní obslužnosti, zdravotnictví. Máme v České republice celou řadu soukromých zdravotnických zařízení a vzhledem k velkému zájmu hádám, že se tam nic zlého neděje. Naopak jsou vyhledávaným poskytovatelem péče pro kvalitu služeb nebo kvalitu klientského přístupu. Bude tlak na větší automatizaci ve výrobě, což s sebou nese srovnatelné energetické nároky. Musíme tedy obecně zachovat masivní zdroje energie, pokládám úkol prosadit jádro jako bezemisní zdroj za jeden z nejvýznamnějších.
Znamená to rozšířit Dukovany a Temelín?
Ano, a to co nejrychleji.
Jak hledíte na aktuální situaci s bydlením? Předpokládám, že v tomto ohledu nemáte stejný program s Piráty.
Já jsem naštěstí měl možnost připravovat program pro koalici Spolu, představili jsme desatero kroků, které jsou srozumitelné, přímočaré a pokud na ně dojde, tak to bude znamenat posun v dostupnosti bydlení v České republice. Zároveň říkám, že jsem včera večer viděl posun, kdy se naše návrhy zhmotnily v podobě programového prohlášení vlády a ty nejpodstatnější věci tam figurují. Podařilo se prosadit princip toho, že máme vytvářet podmínky pro všechny druhy bydlení a neupřednostňovat jedno před druhým, nenastavovat psí hlavu vlastnickému bydlení, které v České republice v tuto chvíli má minimálně početně navrch a není to nic špatného. Důležité je, aby se podařilo rozšířit množství nájemních bytů, k čemuž je potřeba několik nástrojů – urychlení výstavby díky lepší legislativě, elektronizace stavebního řízení a portálu stavebníka, zkrácení odpisových lhůt pro motivaci investorů, aby se jim stavba nájemních bytů vyplatila, tedy aby v tom nehledali jen rychlejší návratnost skrze prodej bytů, vytvořit podmínky pro města a obce, aby se jim dařilo stavět kapacity bydlení tam, kde to potřebují, zjednodušení výstavby, snazší převody státního majetku do obecních a městských rukou za účelem výstavby bytů, zjednodušení změny územních plánů ve směru od průmyslových zón k bydlení či sociální infrastruktuře tak, aby to netrvalo léta, ale bylo to do půl roku, vytvoření cenové mapy nájemního bydlení pro určení jasných pravidel. Toto je v kostce rejstřík kroků, které se podařily prosadit. Věc, se kterou jsme přišli my, jako s důležitým námětem a bude to součástí koaličního prohlášení vlády, je vyhlášení architektonických soutěží na typové bytové domy, které budou následně k dispozici městům a obcím, protože to, co je dnes tíží, je dlouhá příprava staveb. V okamžiku, kdy budou mít k dispozici pět typových kvalitních projektů od renomovaných architektonických kanceláří, z nichž budou vybírat, konkrétně pomůže k tomu, aby se v České republice lépe stavělo.
Důležité dopravní stavby, bude se pokračovat s obchvatem Prahy, vlakem na letiště a v neposlední řadě metrem D?
Podle mě základní prioritu musí dostat Pražský okruh spolu s dálnicí D35 jako alternativou D1. Musí to být infrastrukturní stavby, které dostanou v praktické podobě zelenou. Jde i o to, jakým způsobem překonat odpor místních iniciativ, třeba cestou hledání vhodných technických dopadů a boje, aby to za to opravdu stálo. Existuje zákon o liniových stavbách, ale podle mě je na místě, v případě dopravních staveb, připravit zákon, který by reálně urychlil realizaci stěžejní dopravní infrastruktury. Zde je potřeba říct, že to znamená, že ta neexistence významné části Pražského okruhu má vážný negativní dopad na desítky tisíc lidí. Za mě je to velmi vážný argument pro to, tomu věnovat energii a věnovat ji přímočaře k naplnění dlouhodobých záměrů. Já jsem realista a jsem přesvědčen o tom, že u těchto staveb už není čas na diskuse, jestli to náhodou nemělo vést o 20 kilometrů jinde, ale je to o tom najít rychlé a nejvýhodnější řešení.