Patříte mezi známe české influencerky a blogerky. V jakém roce jste začala psát svůj blog – Alexanderplatz a co vás přimělo k jeho založení?
Blog jsem založila v roce 2017. Vznikl až po tom, co se nějakým způsobem dostal více do povědomí můj instagramový profil. Tehdy nebylo možné sdílet na sociálních sítích úplně všechno, jelikož v té době neexistovaly doplňkové funkce jako například Reels nebo populární 24hodinové stories. Člověk mohl pouze přidat fotografii a ani se nemohl pořádně pod ní rozepsat. Rozhodla jsem se o své nápady a zkušenosti podělit tímto způsobem. Dokonce krátce na to jsem se umístila v anketě Blogerka roku. Od té doby se ale trend blogování velmi změnil.
Proč jste zvolila zrovna tento název?
Přemýšlela jsem dlouho nad názvem, ale kdysi bývalého přítele napadl zcela originální název – Alexanderplatz. Do Berlína jezdím poměrně často a svým způsobem jsem se do něho zamilovala. Mně se ten nápad velmi zalíbil, a nakonec se z něj stal nejvhodnější kandidát z názvů pro můj blog.
Když pozoruji vývoj blogování u nás a jeho současný stav, nejedná se spíše už o zapomenutý trend?
S tím souhlasím. Ale nemyslím si, že by to byl konec blogů. Věřím, že „jejich čas” opět nastane. Na svůj blog jsem už dva měsíce nic nepřidala. Stojí za tím rychlý vývoj sociálních sítí. Člověk němůže stíhat sdílet vše a všude a musí si vybrat prioritu. Navíc trendy se neustále posouvají a momentálně jsou v kurzu krátká poutavá videa, jaké můžeme vidět třeba v aplikaci Tiktok. Dnes si v průběhu uspěchaného a hektického dne málokdo posedí nad svojí oblíbenou kávou a při tom si přečte novinový či magazínový plátek. Přednost dostávají nová média a jejich webové odnože. Přesto patřím mezi zastánce tištěných verzí a ráda se navracím ke starým kořenům, které by se měly ve společnosti stále udržovat „při životě“.
Takže patříte mezi ty, kteří si raději zvolí příběh schovaný v pevné vazbě knihy?
Upřímně ano, protože si knihy kupuji i kvůli typické vůni stránek. Což naprosto miluji! Nevlastním čtečku knih, a nemám ani v plánu si jí do budoucna pořizovat. Je to úplně o jiném zážitku, než upírat zrak na obrazovku a hekticky se ztrácet v řádcích příběhu z obrazovky.
Z řady blogerek se staly influencerky… Je to tím, že je lépe finančně ohodnocená propagace produktů prostřednictvím sociálních sítí?
Já myslím, že to byl přirozený vývoj, který přišel se změnou platformy. Z blogu na Instagram. Případně z blogu na Youtube.
Co se týče finančního ohodnocení propagací na jednotlivých sociálních sítích – můžete si sestavit žebříček sítí, a nacenit si jednotlivé propagace na nich. Nikdo vám ale nezaručí, jak to bude zítra! Může se stát, že přijde nová sociální síť a s tím i spousta nových influencerů a tváří internetu.

Jak se buduje identita na sociálních sítích?
Hodně záleží na osobnosti člověka. Další roli hraje správně zvolené zaměření vašich sociálních sítí a upřímnost vůči „publiku“. Jakým způsobem oslovíte sledujícího, budete ho inspirovat a do jaké míry dokážete být sdílní, protože lidi vždycky zajímá reakce na aktuální dění, ale i lehký pohled pod pokličku vašeho soukromí.
Můžu tedy říct, že existují dvě skupiny influencerů? První, která ráda sdílí jakýkoliv obsah, nehledě na vizuální stránku a míru odhalení soukromí. A pak druhá, jež si zakládá na pověsti, obsahu sdělení a svém soukromí…
Přesně tak! Dvě skupiny, které se odlišují v přístupu a prezentaci sdílení. Řekla bych, že jsem něco mezi dvěma skupinami… Ráda sdílím kvalitní obsah a zároveň se snažím, aby byla ponechána autentičnost fotografie bez užití velkých grafických úprav. V žádném případě to není tak, že bych sdílela každý svůj krok v průběhu dne, ale ráda se podělím o to, co se děje v mém soukromém životě. S tím, že si potrpím na více promyšleném a naplánovaném vizuálu a obsahu sdělení.
Podle čeho si vybíráte spolupráci se značkou?
Vždy se potřebuji ztotožnit s identitou značky. Veškeré produkty mi musí sedět a musím je používat/nosit. Často si nechávám hodně času na testování produktů abych došla ke zjištění, zda mi doopravdy vyhovuje. Nikdy bych nedoporučila nic, s čím bych si nebyla 100% jistá. Klienti nebo agentury si holt musí počkat. (smích) Ale spolupráce poté dává smysl a spokojení musí být všichni!
Kdo je podle vás dobrý influencer?
Řekla bych, že je to člověk, který je k sobě a ke svému okolí upřímný. Upřímnost by se měla na sociálních sítích zachovat! Každý by si měl stát za svým obsahem, navázanými spolupracemi a být za vše vděčný. Uvědomit si, že existuje na druhé straně skupina, za níž přebíráte zodpovědnost a být si toho plně vědoma.
Když se vrátím k upřímnosti… Jsou podle vás lidé na sociálních sítích opravdu upřímní?
Stále jsou tvůrci, kteří si stojí za svým obsahem sdělení. Když nastane situace, jež dovede někoho z nás ke změně, a ta nebyla dvakrát správně zvolená, přiznejme veřejně chybu a nestyďme se. Každému se může stát nějaký přešlap. Důležité je si to uvědomit a ponaučit se z toho všeho. Umět se omluvit a přiznat svoji chybu. Neříkám, že jsme všichni bezchybní, ale jsou mezi námi tací, jenž si nejsou vědomí své zodpovědnosti vůči sledujícím.
Kdyby vznikla nová značka a chtěla by si vybrat známou tvář pro svoji pilotní kampaň. Oslovila by více influencerek, až by zbyly jenom dvě a mezi nimi by se rozhodovalo. Vítězka by pochopitelně mohla být jenom jedna… Stává se taková situace? Jak potom reagujete?
Já myslím, že jsou takové situace naprosto běžné. Značky plánují nejednu kampaň ročně a mnohdy se vám stane, že vás osloví jako tvář značky na celý rok a nebo pouze třeba na dílčí měsíční kampaň. Kdybych se měla pozastavovat nad otázkou, proč nevybrali pro nějakou kampaň zrovna mne – nedělala bych nic jiného.

Tím chcete naznačit, že se nachází mezi influencery rivalita?
Snažím se to tolik nevnímat, ale věřím, že tomu tak je. Znáte to, ženské energie! (smích) Myslím si, že s rivalitou se setkáte ve všech oborech nehledě na pohlaví ani druh povolání.
Na jakou navázanou spolupráci jste patřičně pyšná?
Pamatuji si, kdy jsem jako začínající influencer toužila po spolupráci se značkou Pandora. Od doby, kdy jsem chodila na brigády, veškeré ušetřené peníze jsem vložila do nákupu přívěšků. Byla jsem opravdu pyšná, když mě značka oslovila. Baví mě taktéž spolupráce s lokálními návrháři nebo s kosmetickými značkami jako YSL Beauty.
Vystudovala jste bakalářský obor – Podnikání a administrativa na Provozně ekonomické fakultě ČZU. Využíváte získané znalosti z vysokoškolských studií pro svoji tvorbu?
Vystudovala jsem bakalářský obor, ale nastoupila jsem i na magisterské studium. V té době se Instagram a blogování rozjelo natolik, že nezbývalo moc času na další pokračování ve studiích. Došlo mi, že se chci věnovat úplně něčemu jinému, tvořit a při tom využívat svoji kreativitu. Už jako malé dítě jsem navštěvovala uměleckou školu, kam jsem chodila na malování. Takže jsem věděla, že vlohy a nadání mám, ale rodiče chtěli, abych zvolila stabilnější ekonomický obor, takže jsem vystudovala ekonomické lyceum a automaticky jsem pokračovala v oboru i na vysoké škole. Získala jsem volnost a čas na to, abych mohla tvořit svůj kontent. Využila jsem získaných znalostí z průběhu let studií ve svém „podnikání“, i když se to nezdá. Takový obor vás připravuje na to, že musíte vybudovat brand, nebo se stát manažerem v nějaké společnosti. V součtu toho všeho musíte pracovat sama na sebe. A i na Instagramu máte samá čísla a statistiku!
Jak dlouho vás bude živit taková práce? Přemýšlela jste někdy nad tím?
Netuším, jelikož tyhle věci jsou tak nevyzpytatelné a platformy se vyvíjí neuvěřitelně rychle. Již teď tady máme nové trendy a další generaci, která vše mění každým dnem. Pomalu patřím do generace za zenitem, jelikož všechno bude brzy převálcováno Tiktokem. Zkušenosti, které jsem posbírala v tomto oboru, po dobu 6 let, využiji ve svůj prospěch. Věřím, že se neztratím. (smích)
Jaká je Alex Sedláčková?
Realistka, která je cílevědomá, ale také i dost citlivá.
