Co za své peníze předplatitelé získají? Půjde například o exkluzivní živá vysílání, při kterých budou mít možnost dostat se do užšího kontaktu se svým oblíbencem. Další kategorii budou tvořit speciálně označená Stories, ve kterých budou tvůrci sdílet zajímavosti “ze zákulisí”, speciální ankety a mnoho dalšího. Každý platící fanoušek dostane i takzvaný odznak, který ho viditelně odliší například v komentářích a pomůže mu s identifikací ve složkách se žádostmi o zprávy v doručené poště. Konkrétní obsah bude závislý na druhu zvoleného předplatného. Počítá se s třemi typy exkluzivního obsahu: Subscriber Live, Stories a Badges.
Pokud se vám chystaná novinka zamlouvá a jste zvědaví, na kolik vás předplatné vyjde, vězte, že cena bude záležet na konkrétním tvůrci. Na výběr bude mít jednu z osmi cenových úrovní, od jednoho až po 99 dolarů měsíčně. Většina tvůrců pravděpodobně začne na spodní hranici tohoto rozmezí, na částkách od jednoho do pěti dolarů.
Instagrameři díky chystané novince získají další možnost, jak na svém obsahu vydělat. Dosud jim totiž příjem plynul hlavně díky spolupráci s firmami za propagaci jejich produktů. Společnost Meta se zavázala, že minimálně do roku 2023 si z výdělku tvůrců nebude účtovat žádnou provizi.
Instagram dohání konkurenci
Zakladatel Mety Mark Zuckerberg novinku prezentuje jako snahu podpořit tvůrce obsahu a pomoci jim tak vydělat si na živobytí. Mnohem důležitějším důvodem ale zřejmě bude snaha podpořit svou platformu proti hrozbě konkurence, zejména oblíbeného TikToku, kterému se daří oslovovat stále víc lidí tvořících pro mladší následovníky takzvané generace Z.
Ostatně, není to poprvé, co se Instagram inspiroval právě u TikToku. Není to tak dávno, co v aplikaci přibyla možnost nahrávat krátká videa, takzvané Reels. Momentálně jde o nejoblíbenější součást Instagramu, která generuje většinu aktivity uživatelů. Změny zřejmě dozná i styl zobrazování Stories. Ty bude možné “přeskakovat” vertikálním způsobem, tedy přejetím prstu dolů.
Takzvaná Stories využívá na Instagramu každý den 500 milionů lidí po celém světě. Instagram, který měl původně sloužit jako aplikace na sdílení whiskey a bourbonu, má celosvětově 1,3 miliardy uživatelů. V České republice ho pravidelně navštěvuje 2,9 milionu lidí, nejčastěji mladí od 15 do 29 let. Ti na této síti tráví nejvíce času a jsou také nejaktivnějšími přispěvateli.
Uživatelé Instagramu budou mít brzy volnější ruce i při práci se svými příspěvky. Testuje se možnost přizpůsobit si zobrazení profilu libovolným řazením fotografií. V praxi to znamená, že už nebude nutné mít nejnovější fotografie na prvních místech. Po vzoru Twitteru se také uvažuje o možnosti připnutí určitého příspěvku na vrchol profilu.
Meta bude varovat před závislostí na sociálních sítích
Sociální platformy byly v posledních letech kritizovány za jejich negativní dopad na duševní zdraví, a to především u dětí a dospívajících. Podle studie z roku 2021 existuje téměř 50 škodlivých účinků na lidské zdraví, které souvisejí s používáním sociálních sítí.
I na základě toho Instagram přistoupil k vytvoření funkce Take a Break, která by měla být brzy dostupná také u nás. Funkce uživatele po určitém čase upozorní, aby si udělal přestávku. V plánu je také spuštění takzvané “rodičovské kontroly”, díky níž budou moci rodiče hlídat množství času, které děti tráví na Instagramu, případně nastavit maximální čas, který na něm můžou denně strávit.
Zdroje dat:
SVĚTANDROIDA, newsfeed.cz, photofocus, České noviny