V Česku máte už více než 1700 stálých členů. Čemu přisuzujete takový zájem o coworking?
Těch důvodů je víc. Jednak je to samozřejmě velice ekonomické, protože nemusíte platit vlastní prostor a řešit energie, nákup nábytku, tiskárny, kávovaru a podobně. Prostor využíváte jen ve chvíli, kdy ho opravdu potřebujete. Zároveň máte možnost získávat nové kontakty a čerpat inspiraci od ostatních členů komunity.
Na českém trhu působíte už 12 let. Můžete porovnat, jak se za tu dobu vyvíjí zájem lidí o coworking? Promítla se do něho i nedávná pandemie?
Když jsme začínali, slovo coworking v podstatě nikdo neznal a celý ten koncept byl spíš pro dobrodruhy, kteří ho třeba znali ze Západu, digitálně nomádili nebo byli zvyklí zkoušet nové věci. Dnes už je to etablovaný model. Někteří lidé k nám chodí, i když mají třeba vlastní prostory, přichází si pro radu nebo chtějí jen změnit prostředí. Pandemie k nám přivedla řadu klientů, kteří měli zavřené kanceláře, ale nemohli pracovat z domova, protože tam kvůli dětem či jiným okolnostem neměli dostatečně klidné zázemí.
Někteří razí názor, že práce z domova je pro introverty a dnešním trendem jsou sdílená pracovní místa. Jak to vidíte vy?
Určitě bych nikoho takhle nekategorizovala, nicméně introverty máme i u nás (smích). Naopak spousta živelnějších, velice společenských typů pracuje raději doma, byť je coworking láká. Ve sdílených prostorech se ale nechávají příliš rozptýlit, s každým by si chtěli povídat a neumí se tady soustředit.
Jak coworking funguje? Pokud k vám budu chtít přijít pracovat, stačí sbalit si notebook a dorazit?
Je to tak. Nabízíme den na zkoušku zdarma a můžete přijít i neohlášení. Náš pracovník vám pomůže zorientovat se v prostoru a za 5 minut už můžete sedět, dostanete heslo na wifi, ukážeme vám základní zázemí a pracujete. A je jedno, jestli u nás strávíte půl hodiny, hodinu nebo celý den až do zavíračky. Na konci své návštěvy se můžete rozhodnout, jestli budete chtít pokračovat.
Lidé ve vašich centrech mi připomínají něco jako “rodinu.” Pořádáte společné obědy, chodíte sportovat, na zahradě jsou vidět stoly s jídlem, dokonce pořádáte i svatby…
Nazvala bych to spíš komunitou. Zakládáme si na profesionálním, ale přesto vstřícném, laskavém a velice otevřeném prostředí. To, že děláme i nějaké společné akce, aby se ti lidi líp poznali, se samozřejmě nemusí týkat všech. Jsou členové, kteří se nikdy do žádných akcí nezapojí a je to tak v pořádku. Ale máme i takové, co mají přístup 24/7 a někdy zapomenou jít domů (smích).
Z vašich profilů na Instagramu jsem nabyl dojmu, že jde o jakousi „módní záležitost“ spíš pro mladší freelancery. Pletu se? Přichází k vám i generace čtyřicátníků, padesátníků či starších, kteří byli doteď zvyklí pracovat převážně v klasických kancelářích?
Samozřejmě častěji se před fotoaparátem objeví ti mladší, kteří jsou většinou trošku akčnější (smích). Nicméně jsme multigenerační prostor, jen jsou ti starší mnohem častěji nájemci kanceláři, takže jsou ve svém soukromém prostoru. Nad nějakých 60+ už to jsou spíše výjimky. Nejpočetnější je skupina 24-44 let, podnikavci, kteří třeba s něčím začínají, sejdou se jednou za čas, nepotřebují uzavřený prostor, jsou flexi a stačí jim, když mají jako tým tři židle vedle sebe.
Mysleli jste i na to, že se člověk po hodinách strávených u počítače bude chtít odreagovat?
Ano, každý prostor má svou relaxační zónu. V Brně máme třeba houpací sítě a různé kuličkové a fazolové pytle, na kterých se můžete natáhnout. V Praze i v Ostravě jsou pohovky a lounge, ve kterých si vychutnáte kafe nebo na chvíli “přepnete.” No a u Vinohradské vily zase máme nádhernou soukromou zahradu, kterou nám všichni závidí. Jakmile přijde jaro, všichni se vystěhují a jsou víc venku než ve vlastních kancelářích (smích).
Youtuberům nabízíte možnost natáčení podcastů nebo videí. Objevují se u vás i známé tváře?
Ano, jedněmi jsou absolventi našich akceleračních programů z kanálu Psichologie s měkkým “i”, kteří se věnují výchově jak pejsků, tak jejich vlastníků a trenérů a ten podcast je plný skvělých tipů. Některé podcasty a videa u nás natáčí i “Cocuma” Petra Skondrojanise, který je pro nás zásadní partner. Stream studio ale máme otevřené teprve chvilku a rozhodně není vhodné jen pro podcasty, ale také hybridní vysílání nebo natáčení webinářů, takže klientela se určitě rozroste.
Pravidelně vypisujete akcelerační programy pro startupy a podnikatele. Můžete jmenovat některé konkrétní projekty, které se u vás rozvíjely?
Jedná se například o Hydal Coffee, kteří z kávové sedliny vyrábí kosmetické přípravky nebo barvivo a spolupracují i s Kauflandem a Kofolou. Zajímavým projektem je také Refork, výrobce kompostovatelných příborů na bázi dřevěné moučky. Hned dvě ocenění Social Impact Award vyhrál tým, který vytváří aplikaci Nekrachni. Hravou formou se pomocí ní snaží zvyšovat finanční gramotnost u mladých lidí. A mohla bych pokračovat ještě dlouho. Všechny programy najdete na stránkách Impact Hub Innovation.