Než vznikla firma – Marmelády s příběhem, pracovala jste dlouhá léta v zahraničí v úplně jiném oboru…
Ano, dlouhá léta jsem žila v Německu se svým bývalým partnerem, za nímž jsem se odstěhovala. Před lety rozjížděl nově vzniklou firmu a rozhodla jsem se, že mu s podnikáním pomůžu.
Přestěhování do Německa pro mě neznamenalo až tak velkou změnu. Myšlení a životní styl je podobný našemu. Celý život ráda cestuji a baví mě se učit novým věcem. Až na tvrdost a pikantnosti gramatiky německého jazyka, jenž pro mě nebyla dvakrát jednoduchá. Přesto, když člověk chce, naučí se všechno!
Co se skrývá za příběhem marmelád a proč jste zvolila takový název?
V Německu jsem zažila krásné období svého života. Narodil se mi syn a později byla na cestě i dcera. Když jsem se v pátém měsíci těhotenství rozhodla odcestovat za rodinou do Prahy, přišla mi zpráva od přítele. Bylo v ní uvedeno, abych se zpátky nevracela, jelikož potkal někoho jiného. Přišlo to jako blesk z čista jasna! Nezažívali jsme žádnou partnerskou krizi, o to víc jsem to nechápala. Od toho momentu se mi změnil život. Byla jsem těhotná a jak už to bývá, těhotnou ženu nechce nikdo zaměstnat. Nesla jsem zodpovědnost za sebe, malého syna a nenarozenou dceru. Kdybych se zhroutila, nebyl by v ohrožení jeden život, ale rovnou tři. Musela jsem vymyslet něco, co by mě v životě posunulo. Ráno jsem vstala, nakoupila na trhu ovoce a začala vařit marmelády. Svým způsobem to byla pro mě i forma terapie, která se později stala pro mě i obživou.

Marmelády s příběhem v sobě skrývají mnohem více. Když jsem je vařila, vznikaly pod různými experimenty. Každá kombinace měla svůj příběh, který jsem chtěla zaznamenat na papír, ale za celá léta jsem se ještě k tomu nedostala. Možná, že až budu v důchodu… (smích) Některé marmelády vznikly omylem, o jiných se mi třeba zdálo…
Přesto by mě zajímalo, jak dlouho trvá budování firmy s takovým produktem?
Vnímám to tak, že jsem stále na začátku. Vším jsem si prošla sama, a cítím těžce vybudovaný pevný základ ve firmě, který je natolik silný, že přežije dalších několik let. Ale abych vám odpověděla na otázku, doba budování firmy se pohybovala okolo dvou let. Šla jsem do toho s nadšením a věřila jsem tomu, což je důležité. Začátky byly úsměvné, protože jsem nikdy před tím nepodnikala a neměla jsem žádné zkušenosti z potravinářské a gastronomické sféry. Do toho jsem měla dvě malé děti, takže to bylo obtížné, ale ničeho nelituji.
Pomohly mi kdysi farmářské trhy, kde jsem pochytila všechny potřebné informace od spolu prodávajících. Ti mně velice ochotně předávali své rady, za které jsem do dnes neskutečně vděčná. Od obsahu a grafického zpracování etiket, až po zřízení provozovny. Všechno to chce svůj čas. Stále nacházím nové způsoby, jak rozvíjet firmu a posouvat se dále dopředu.
Jaké množství marmelády vyprodukujete za rok? Kolik zaměstnanců se podílí na její výrobě?
Přestože jsme ruční výroba, dokážeme vyprodukovat za rok tisíce sklenic marmelády. Mám kolem sebe desetičlenný tým, který je perfektní a společně zvládneme uvařit za den i klidně tisíc sklenic marmelády, když je sezóna. U některého ovoce musí být proces zpracování neuvěřitelně rychlý, takže si říkám: „Tak tohle opravdu ne!“ Cítíte extrémní únavu, protože tahle práce je opravdu fyzicky náročná, ale baví mě to.

Je možné sehnat kvalitní suroviny v České republice pro zpracování marmelád? Popřípadě, kde se dají sehnat?
Snažím se vyhledávat lokální suroviny. Tenkrát, když jsem se vrátila do ČR, vrátila jsem se „rozmazlená“ ze zahraničí. Ať už z nepřeberného množství kvalitních surovin, ale i trhů a tržnic, kde bylo možné nakoupit čerstvé suroviny.
Určitě se dají sehnat u nás kvalitní potraviny, jen je to hodně obtížné. Když se zaměřím na Prahu, jelikož v ní žiji, místem nákupu vysoké kvality potravin představují farmářské trhy. Ať už je to Náplavka či Dejvice, přesto se jedná pouze o víkendovou záležitost. Pokud nestihnete v sobotu nakoupit na trhu, přes týden je nákup potřebných a čerstvých potravin složitější. A hrozně mi vadí jedna věc – v Německu podporují velké supermarkety lokální zemědělce, farmáře a výrobce mléčných a masných produktů. U nás spolupráce s velkými řetězci trošku pokulhává. A z toho vznikají i špatné názory ze stran zákazníku: „Když je něco prodávané v řetězci, nemůže to být kvalitní.“ Takový názor je rozhodně špatný a bylo by dobré ho změnit.
Několikrát chci uvařit něco dobrého, a nakonec lítám půl dne po Praze, než seženu všechny potřebné ingredience. Možná, že je to tím, že lidi po takové nabídce a možnosti až tolik neprahnou. Jak se říká: „Kde není poptávka, není ani nabídka.“ Jsme jediné město, které nemá tržnici. V Budapešti, Madridu či v Římě jsou vyhraněné prostory a lidé tam převážně nakupují čerstvé potraviny a to po celý den. U nás se takové věci přechází, a proto jsme řazení k zemím s nízkou kvalitou potravin za vysokou cenu, jelikož v supermarketu naleznete ovoce, maso a jiné potraviny převážně z dovozu.
Téma zdražování potravin a ostatních služeb se dotýká nás všech. Jak se odráží zvyšování cen potravin ve vašem podnikání?
To je věc, která mě v poslední době hodně trápí. Zdražování je tak enormní, že místy se zastavím, přemýšlím nad tím, co mám dělat. Tím, že podnikám, je pochopitelné mít z toho ekonomický přínos. Jsem schopná si ukrojit kus ze své marže, ale už tak je to neudržitelné. V rámci těchto ekonomických nárůstů vyrábím některé produkty zadarmo. A vznikají dvě možnosti – buď nezískám nic a v takovém momentě nemůžu hovořit o podnikání, nebo vytvořím produkt, jenž bude nesmyslně drahý a neprodejný. Opravdu je to nelehká situace a všechny nás čeká těžké období.

Prodáváte marmelády v krámku na Veletržní, ale i na e-shopu, jenž nově vznikl v době pandemie. Chystáte nabízet své produkty i v obchodních řetězcích?
Vůbec se tomu nebráním a jak jsem zmiňovala, opisuji zahraniční prodej kvalitních produktů ve větší síti supermarketů. Můžete se tím dostat do podvědomí širší klientely. Před rokem jsme spustili prodej marmelád prostřednictvím e-shopu, takže je možné si zakoupit marmelády i tímto způsobem. Pravděpodobně nás najdete i na velkých gastro festivalech a farmářských trzích, jelikož takové akce máme rádi.
Která z příchutí marmelády je neprodávanější?
Náš národ je hodně konzervativní, což se opisuje ve výběru přichutí a také na náladě. Přestože je nejprodávanější jahodová marmeláda, šlape jí na paty exotičtější příchuť Mango – maracuja. V období pochmurnějšího počasí vítězí těžší a aromatičtější příchutě, jako je pomeranč se zázvorem.
Konkurence v ČR je silná, jak se s ní vypořádáváte?
Český trh je opravdu malý, na konkurenci přihlížím tak, že je, byla a vždycky bude… Vnímám to jako přirozenou součást podnikání a možná i jako hnací motor. Snažím se být vždycky o krok napřed před ostatními a nevnímat ji negativně. Ovšem pravdou je, že vaření marmelád přerostlo v jakýsi oživený trend. Všichni nabízejí něco nového a neojedinělého, přesto mi vadí, když někdo ode mě opisuje a nemá vlastní fantazii.
Jednou se nám dokonce stalo, že jsme měli chybu na etiketě, jenž se otiskla a za pár dní ji někdo okopíroval, včetně té chyby. Takové zkušenosti jsou nepříjemné, ale poukazují na to, že když se kopírují drahé a luxusní doplňky, proč ne i chuť a vizuál marmelády. Na jednu stranu mě to hrozně štve, na druhou jsem na naší odvedenou práci pyšná.
Kde hledáte inspiraci při tvorbě nové příchuti marmelády?
Určitě to nefunguje tak, že bych si sedla a hned vymyslela novou příchuť. Jak ráda cestuji a vařím, vše se prolíná a spojuje. Mnohdy se stává, že ani nemusím v daný moment vařit marmeládu a pouze mě zaujme vůně koření linoucí se teplým vzduchem na tržnici ve Španělsku.
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
V plánu máme expandovat na zahraniční trh. Zatím jsme měli možnost vyzkoušet Slovensko, jenž nás vřele přijalo a naše produkty si zákazníci velice oblíbili. Včetně slavné zpěvačky Dary Rolins, s níž jsme nedávno navázali spolupráci.
