Connect with us

Zadejte svůj dotaz

.

Byznys

Milan Polák: Ukazujeme zákazníkům, že český ZOOT je zpět

Milan Polák se před rokem stal akcionářem a spolumajitelem společnosti Zoot. V té době firma vycházela z insolvence, během níž musela odepsat stovky milionů korun. Módní trh navíc tvrdě zasáhla pandemie koronaviru. Aby Zoot přežil, musely v jeho působení nastat radikální změny. K tomu pomohla také jarní kampaň s podtextem „I bez retuší vám to sluší“, jejíž tváří je Nikol Štíbrová, dnes již Leitgeb.

Foto: Miloš Schmiedberger
Foto: Miloš Schmiedberger

Co vás vedlo k tomu jít do takového risku s nestabilní společností, jež byla na pokraji smrti?

Byla to zásadní výzva, kterou jsem po dvanácti letech v módě asi i trochu potřeboval. Chtěl jsem dokázat, že Zoot zvládneme vzkřísit a znovu z něj udělat oblíbenou značku mezi zákazníky v Česku a potenciálně také v Evropě.

Které věci jste museli zásadně změnit, abyste zvládli tuto těžkou situaci?

Podnikání není zas tak složité, musíte mít vyšší marži než náklady. To jsme si uvědomovali hned na začátku. V době, kdy jsem do Zootu přišel, zde pracovalo kolem 250 lidí. Věděli jsme, že v důsledku koronaviru budeme muset ještě trochu utáhnout šrouby. Snažili jsme se osekat zbytečné náklady a museli se rozloučit s několika lidmi, což byla další nepříjemná záležitost, ale nedalo se nic dělat. Pořád šlo primárně o záchranu společnosti.

Jak se na Zootu podepsala pandemie koronaviru?

První vlna byla velmi cítit, protože se nevědělo, co bude za týden. Lidé nechodili ven a nepotřebovali se oblékat. Po rozvolňování začali nakupovat věci do domácnosti. Skoro každý, koho znám, si koupil novou televizi. Móda se naštěstí začala vracet na výsluní, protože léto bylo celkem rozvolněné a lidé začali mít chuť zase nějak vypadat. Nicméně o to víc jsme to všichni odnesli na podzim. Ale díky bohu za to, že jsme e-commerce a můžeme fungovat online. Velmi rychle jsme spustili Marketplace, kde jsme umožnili dalším značkám prodávat na Zootu, a tím jsme zákazníkům rozšířili výběr.

Změnili jste i výdejny, které jsou pro Zoot charakteristické…

Výdejny jsou to, co dělá Zoot Zootem. Když si vyzvedáváte objednávku, můžete si vše rovnou vyzkoušet. My jsme koncept změnili strategicky v tom, že nemáme vlastní výdejny, ale dali jsme je do různých módních obchodů po celé republice. V tuto chvíli jich máme 150, v plánu jich je však mnohem více, a to nejen v Česku, ale také po Evropě. Máme kooperaci s obchody nastavenou tak, že jim chceme radit, jak vystavovat zboží a dělat marketing, jelikož máme i levnější nákup billboardů. Tudíž jim chceme nabídnout přidanou hodnotu v tomto měřítku.

Není tajemstvím, že se Zoot v minulosti potýkal s vysokým počtem vráceného zboží. Bavíme se zde až o 75 procentech.

Souviselo to právě s výdejnami, jelikož na ně bylo možné objednat si libovolné množství oblečení, aniž by člověk zaplatil předem. Stalo se nám, že si pán chtěl koupit jednu tašku do fitka, ale na výdejnu si jich objednal čtyřicet, což z hlediska udržitelnosti a chování se k planetě není ideální. Musíme brát v potaz, kolik lidí pracuje na tom, aby vyskladnilo a odvezlo tolik věcí.

Foto: Miloš Schmiedberger
Foto: Miloš Schmiedberger

Jak jste tedy situaci týkající se vracení zboží vyřešili?

Při vstupu do Zootu to byl jeden z mých největších cílů. Spustili jsme takzvané zodpovědné nakupování, což znamená, že každý zákazník má podle svého počtu vratek různé výhody a VIP služby. Nechtěli jsme to dělat negativní metodou, ale naopak zákazníky motivovat. S vracením zboží jsme momentálně na 40 %, takže jsme ho snížili takřka na polovinu, a máme za cíl ho letos dostat ke 35 %.

V době, kdy jste přebíral otěže Zootu, byla atmosféra ve společnosti na bodu mrazu. Kdy se situace začala konečně měnit k lepšímu?

Jeden bod zlomu byl v létě 2020, kdy všichni začali být optimističtější. Běžně jsou letní měsíce slabší, ale my jsme je měli nejsilnější. Vánoce jsou také celkem dobré období, ale tím, že se pandemie opět začala zhoršovat, to nebylo zas tak slavné. V módě je velmi cítit nálada. Březen letošního roku byl jeden z nejúspěšnějších měsíců za poslední dva roky, což je zajímavé. Lidé se začali upínat k myšlence, že se vše opět rozvolní a budou potřebovat něco na sebe. Zatím ještě nemáme výsledky za květen, ale vše se vrací do normálu, ženy zkrátka chtějí vypadat dobře, když jdou do společnosti.

Na Zootu právě probíhá velká kampaň „I bez retuší vám to sluší“ s oblíbenou herečkou a influencerkou Nikol Štíbrovou (Leitgeb). Projevuje se spojení s jejím jménem i na vašich aktuálních tržbách?

Určitě. Cítíme také, že začíná stoupat i hledanost brandu Zoot. Musíme zákazníkům ukázat, že jsme zpět a Nikol je trefa do černého. Po mém příchodu jsme si napsali sedm hodnot, mezi nimiž je českost, radost a udržitelnost. Specifikovali jsme si tak cílovou skupinu. Je to žena ve věku 30 až 45 let s dětmi. Nechceme ultra modelku, ale obyčejnou českou ženskou, Američané mají pro to hezký výraz the girl next door – děvče od vedle. Tohle přesně charakterizuje Nikol, která nemá úplně nejjednodušší soukromý život, ale zároveň si z něj dělá srandu.

Jaký máte názor na slevové kódy, s nimiž se mezi influencery roztrhl pytel? Nebojíte se toho, že lidé bez slevových kódů už nechtějí nakupovat?

Celkově se v módě bojím slevové politiky. Nejhorší na tom je, že nemůžete být jediná firma na trhu, která to nedělá. Zákazníci jsou pořád stejní a je jich pouze pár milionů. Nicméně slevy jsou v marketingu dobrý sluha. Zlým pánem jsou v případě, pokud se vymknou kontrole. Takže i my jsme ve fázi vymotávání se ze slevové spirály a nutnosti najít si další služby, které vynahradí zákazníkům, že nebudou mít pořád k dispozici slevové kódy. Na druhou stranu, když ten slevový kód dáme influencerce, alespoň si ověříme, jak to funguje a jestli s ní má smysl spolupracovat.

V roce 2008 jste založil vlastní módní e-shop Different. Pomohly vám získané zkušenosti v tomto malém rodinném podniku s vedením Zootu?

Takhle ta moje láska k módě a internetu vlastně začala. Tenkrát jsem byl na vysoké škole a moje tehdejší přítelkyně a současná manželka studovala střední školu. Rozhodli jsme se, že si založíme vlastní módní e-shop, jelikož i ona módu milovala. Usilovně jsme na něm pracovali, potom jsme expandovali do zahraničí, takže měl Different zhruba 100 milionů obrat. Když vezmu v potaz, že na Differentu dělalo patnáct lidí, tak to byla taková malá rodinná firmička. Příchod do Zootu byl jiný příběh. Je to opravdu velká společnost s obrovským skladem a s mnoha lidmi. Ta výzva byla enormní, ale snažil jsem se sem dostat myšlenky z Differentu. Hlavně zjednodušování složitého systému. V Differentu všichni přemýšleli, jak nápad realizovat. Tady všichni přemýšleli o tom, jak je to těžké a nereálné.

Váš projekt Different se úspěšně prosadil i na několika zahraničních trzích, což Zoot v minulosti nedokázal. Jak se dnes daří Zootu v tomto směru?

Expandovali jsme před několika měsíci zpět do Rumunska, kde Zoot už jednou byl a moc mu to nevyšlo, protože šel cestou obrovských investic. Zároveň jsme spustili Chorvatsko a Slovinsko, což jsou pro e-commerce zajímavé země. Ještě jsme odstartovali Bulharsko a spouštíme také Maďarsko. Budeme tedy v pěti zahraničních zemích, zde je opět výhoda zkušeností z Differentu, protože už tam máme prošlapané cesty.

Foto: Miloš Schmiedberger
Foto: Miloš Schmiedberger

Dříve jste se pohyboval také ve světě modelingu. Nechybí vám to?

Ano, chybí. Bylo to hezké období se skvělou sestavou lidí. Mimochodem, na základní škole jsem byl velký trémista. Když mě vyvolali k tabuli, byl jsem zralý na omdlení. Ale modelingem jsem to v sobě zlomil. Za to jsem mu vděčný a mám radost, že se teď pohybuji kolem módy, protože má blízko k focení a hezkým věcem.

Máte nějakou vysněnou osobnost, kterou byste chtěl mít jako tvář kampaně Zoot?

Já jsem rád, že se nám podařila zopakovat Nikol Štíbrová (Leitgeb, pozn. red.) a že nad námi nezlomila hůl. Řekla, že chce být součástí české značky, která bojuje proti velkým hráčům z Německa či Polska.

Jakou radu byste dal všem majitelům a šéfům firem, které bojují o přežití?

Těžká otázka. Každý dává rady, ale vždy je to strašně specifické pro jednotlivý byznys. Ale taková obecná rada je, hlavně se z toho nezbláznit. Pořád to jsou nějaká čísla a věci. Nejzásadnější je přijít domů a tam vidět vysmátou dceru, která je šťastná…

Foto: Miloš Schmiedberger
Foto: Miloš Schmiedberger

Může se Vám líbít

Celebrity

Syn Kateřiny Kornové Filip slavil 30. narozeniny. Narodil se den před narozeninami svého otce zpěváka a herce Jiřího Korna, takže pánové slavili v tandemu....

Celebrity

Kdo ještě neslyšel o vztahu modelky Agáty Hanychové a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa, jako by snad ani nebyl. Zprávy o tomto nově vzniklém páru...

Celebrity

Sto lidí, sto chutí, říká jedno známé české pořekadlo. O tom, že se člověk nikdy nezalíbí všem, se na vlastní kůži přesvědčila také herečka...

Reality shows

Napínavý souboj o kmenovou a individuální imunitu, konec klíčového hráče i neprofesionální chování moderátora Ondřeje Novotného, které tvůrci reality show raději vystřihli, ale trochu...