Connect with us

Zadejte svůj dotaz

.

Byznys

Modely elektromobilů budeme stavět na nové globální platformě, říká Arnošt Barna

Arnošt Barna byl na pozici generálního ředitele společnosti Kia Czech jmenován v roce 2018. V této automobilce pracuje od roku 2007 a celkově se v automobilovém odvětví pohybuje dlouhých třicet let. Jakým způsobem postoupila strategie prodeje vozů? V našem rozhovoru jsme se zaměřili také na budoucí vizi značky Kia i na vývoj elektromobilů.

Foto: Miloš Schmiedberger
Foto: Miloš Schmiedberger

Pane Barno, během vaší třicetileté kariéry v automobilovém průmyslu jste působil u řady tuzemských značek, kde jste převážně řídil obchodní aktivity. Jak v současnosti hodnotíte úspěšnost a strategii prodeje nových vozů v porovnání s tím, co fungovalo před deseti, dvaceti či třiceti lety?

To srovnání je velmi komplexní, jelikož se doba mění. Byznys se těch třicet let vyvíjel kupředu. Pamatuji si, že v poslední dekádě minulého století se dokonce posílala obchodní komunikace faxem, a ne e-mailem, díky čemuž probíhala obchodní jednání pomaleji. Nereagovalo se na tržní podmínky a změny tak rychle. Nebylo tolik dat k analýze, ale postupem času se tohle vše zlepšovalo. Bylo mnohem větší umění, jakým způsobem oslovit zákazníky a monitorovat jejich zpětnou vazbu, reklamní kampaň a její účinnost. V posledních deseti letech se ke zpracování analýz využívá velké množství dat a prodej je tedy mnohem sofistikovanější, než byl dříve.

Která doba byla pro vás náročnější?

Když o tom tak uvažuji, tak doba, kdy nebyla data, díky nimž by se dalo rozhodovat, byla více stresující. Přirovnal bych ji k boji uprostřed tunelu. Člověk neviděl nalevo ani napravo a přicházely výsledky, které nedokázal ani kvalitně vyhodnotit.

V pozici generálního ředitele Kia Czech jste již přes čtyři roky. U značky Kia jste celkem čtrnáct let. Jaké největší změny po vašem jmenování nastaly?

V posledních letech se měnila především značka. Ten vývoj je překotný. Obrovské zlepšení kvality našich produktů a jejich designu pozoruji od doby, kdy jsme začali vyrábět v našem slovenském závodu v Žilině v roce 2006. Začalo se více pracovat s marketingem a s image značky. To s sebou přineslo i jiné zacílení na zákazníky, sportovní aktivity a využívání různých ambasadorů a influencerů. V posledních letech se vše vyvíjí takovým stylem, že je nutné jinak přistupovat i k prodejní síti a komunikačním kanálům. Takže poslední čtyři roky, kdy jsem v pozici generálního ředitele, jsou hodně o soustředění se na zacílení na zákazníky a obchodní partnery.

Foto: Miloš Schmiedberger
Foto: Miloš Schmiedber

Jak vypadá ideální zákazník automobilky Kia?

Patříme k výrobcům, kteří mají velmi široké portfolio modelů. V podstatě každým naším modelem oslovujeme trochu jiného zákazníka. Cílíme jak na privátní, tak i firemní zákazníky, kteří potřebují vůz pro městský provoz, ale i na ty, kteří s vozem denně absolvují delší trasy. Naším nejprodávanějším vozem je Ceed. U tohoto modelu nabízíme krátkou i dlouhou verzi, shooting brake ProCeed, ale i městský crossover XCeed. V portfoliu máme také velmi oblíbené SUV Sportage, či velké, až sedmimístné SUV Sorento a sportovně laděný model Stinger. Velmi široké zastoupení v naší modelové nabídce mají i vozy na alternativní pohon, a to od částečných hybridů bez nutnosti externího dobíjení až po plné elektromobily. Díky takto rozsáhlé nabídce jsme se stali značkou, která dokáže uspokojit velmi široké spektrum zákazníků. V minulosti jsme cílili spíše na ty, kteří uvažovali ekonomicky a chtěli co nejlevnější vůz. Postupem času se naši zákazníci vyprofilovali tak, že žádají především kvalitní a spolehlivé auto s líbivým designem, které uspokojí všechny jejich potřeby. Nejen tedy tu touhu mít co nejlevnější vůz.

V lednu Kia odhalila nové logo a slogan „Movement that inspires“. Jaká je novodobá vize této korejské automobilky?

To je naše největší novinka od ledna letošního roku, kdy jsme nejdříve představili nové logo a korporátní slogan, přičemž později jsme změnili i korporátní identitu. Změnili jsme také způsob komunikace v médiích směrem k našim zákazníkům. Značka se začíná profilovat ještě jiným směrem – jako firma, která poskytuje komplexní řešení mobility. To znamená nejen produkty, ale i služby přinášejí komfort v každodenním užívání dopravního prostředku. Mluvíme tedy o způsobech využívání toho vozu, kdy nejde jen o nákup, ale i o financování, krátkodobý a dlouhodobý pronájem, car sharing a další moderní služby.

Před měsícem jste spustili také online prodej, který jste již v minulosti plánovali bez ohledu na pandemii. Jaký má úspěch?

Jak říkáte, my jsme plánovali tuto službu spustit už dříve. Našim cílem bylo projekt uvést do plného provozu ještě letos, což se nám povedlo. Je to velice moderní způsob prodeje, zatím neobvyklý v automobilové branži, a my jsme se snažili být jednou z prvních automobilek, která tuto službu na českém trhu nabídne. Na trh jsme ji uvedli v květnu se zaměřením na elektromobily a plug-in hybridy. V příštím roce už chceme online nabízet všechny naše modely. Zatím si ale zákazníci tuto službu spíše „osahávají“, funguje to tak, že se přes online konfigurátor podívají na naši nabídku, zjistí, jak si mohou sestavit vůz, za jakou cenu a jaká je skladová nabídka. V posledním kroku si pak zákazník může s dealerem, který vybraný vůz prodává, ještě sjednat schůzku, předváděcí jízdu a celý nákupní proces zakončit uzavřením kupní smlouvy nebo i tento krok přeskočit a kupní smlouvu uzavřít virtuálně bez absolvování testovací jízdy.

Předpokládám, že některé díly automobilů dovážíte lodní dopravou z Koreje. Zpozdila se vám výroba a doba dodání během pandemie koronaviru?

To je velice zajímavá otázka, protože od loňského roku trvá problém s mezinárodní přepravou. Logistické toky jsou narušeny a doprava obecně z Asie čelí velkým výzvám, jelikož nákladní lodě mají omezenou kapacitu. Je málo kontejnerů pro naložení zboží a skutečně dochází ke zpoždění dodávek a zdražení dopravy. Takže ano, i my jsme byli tímto fenoménem zasaženi, nicméně se nám velmi dobře daří těmto výzvám čelit a dodávky náhradních dílů z Koreje do Evropy jsou z 97 % pokryty. V podstatě se dá říct, že nejsme dotčeni natolik, aby to pocítili zákazníci.

Hodně lidí se v Česku mylně domnívá, že název Kia představuje zkratku Korean International Automobile. Jaký je skutečný původní význam názvu Kia?

Společnost vznikla v roce 1944 a po prvních letech fungování, kdy byl název společnosti poměrně komplikovaný a pro Evropana velmi těžko vyslovitelný, se firma rozhodla název zkrátit a zjednodušit. Vytvořila tedy název Kia jako sloučení dvou znaků z čínské abecedy. První znak Ki znamená vzestup a druhý A pak označuje Asii jako kontinent. Spojením těchto písmen vznikl název, jenž odkazuje na vzestup a expanzi z Asie do celého světa.

Jaká je komunikace s Korejci z hlediska jazyků?

Je to jednoduché. Mluvíme anglicky. Někteří mluví velmi dobře, jiní hůře, ale vždy se domluvíme. To samé samozřejmě platí i pro Čechy, jelikož ne každý ovládá anglický jazyk na výborné úrovni.

Nelákalo by vás studium korejštiny?

Ani na chvíli jsem o tom neuvažoval. Ten jazyk je na první pohled natolik komplikovaný, že jsem nenašel odvahu začít se ho učit. O písemné podobě raději ani nemluvím.

Jak velký je rozdíl mezi českou a korejskou národností z hlediska mentality?

To je další zajímavá otázka. Z pohledu Středoevropanů to vypadá, že ty mentality jsou úplně odlišné, ale po mých dlouhodobých zkušenostech s Korejci mohu říct, že hodně závisí na osobnosti daného člověka. Potkal jsem Korejce, kteří mají asijský způsob uvažování, tedy velmi kolektivní. Máme také zkušenosti s evropsky smýšlejícími Korejci. Současný prezident naší společnosti například studoval ve Spojených státech amerických a pracoval několik let v Evropě. U něj třeba nepozorujeme jakýkoli rozdíl v komunikaci či ve smyslu pro humor od nás Evropanů.

Již několik měsíců jezdíte elektrickou Kiou e-Niro. Jak si užíváte elektrický crossover z pohledu milovníka benzinových automobilů?

Já jsem po celou dobu, co pracuji ve společnosti Kia, jezdil s benzinovým či dieselovým motorem. Teprve poslední čtyři měsíce, od ledna do dubna letošního roku, jsem jezdil plně elektrickým crossoverem e-Niro. Předtím jsem tři roky jezdil se sportovním modelem Stinger. Jízdu se Stingerem jsem si užíval. Konkrétně mě bavila jeho akcelerace, dynamický způsob jízdy a nízko položené těžiště. Měl jsem tento automobil moc rád. Když jsem přesedával do elektrického modelu e-Niro, myslel jsem si, že o tyto zážitky přijdu. Byl jsem ale příjemně překvapen, protože tento elektromobil má vynikající podvozkovou platformu, elektromotor a akumulátor s dlouhým dojezdem. Zjistil jsem, že akcelerace modelu e-Niro je srovnatelná s naším nejvýkonnějším benzinovým modelem Stinger.

Foto: Miloš Schmiedberger
Foto: Miloš Schmiedberger

Jaké máte plány v rozvoji elektromobilů?

Jak jsme už u příležitosti transformace značky naznačili, snažíme se v našich vozech čím dál více nabízet elektrické pohony. Máme široké portfolio elektrifikovaných pohonů od mild-hybridních, full-hybridních, plug-in hybridních až po plně bateriové elektromobily. V následujících šesti letech na trh uvedeme jedenáct elektromobilů, a to od těch malých přes střední až k velkým se zaměřením na různé typy zákazníků. Nabídka bude bohatá, zcela nové elektromobily budou postaveny na naší globální platformě pro elektrické modely, která se nazývá E-GMP, což znamená Electric Global Modular Platform. Tato platforma je úžasná v tom, že akumulátor je zabudovaný přímo do podlahy. Je to v podstatě prvek, který může stát samostatně. Dá se na něj postavit karoserie různého tvaru a užití. Tento nový prvek v konstrukci automobilů budeme používat právě u nových modelů, což nám umožní stavět různé vozy s různým zaměřením.

Už víte, na kterém modelu bude tato platforma poprvé využita?

Ano, víme. Poprvé ji použijeme v našem novém plně elektrickém modelu EV6, který bude uveden na evropský trh, včetně toho českého, na přelomu září a října. Tento vůz má mnoho vynikajících výkonových parametrů. Například ve svém špičkovém provedení GT, který na trh dorazí příští rok, bude schopen zrychlit z 0 na 100 za 3,5 sekundy. Bude používat 800 voltovou dobíjecí architekturu, což znamená, že bude schopen dobíjet 100 km dojezdu během pěti minut nebo se z 10 % na 80 % dobije za 18 minut. Tyto parametry jsou naprosto špičkové i v mezinárodním srovnání všech značek. Vůz je crossover, je plně elektrický a jeho dojezd bude podle normy WLTP 510 km, v městském režimu ještě více. Díky platformě E-GMP nabízí spoustu prostoru v kabině i zadním a předním zavazadlovém prostoru. Je v něm použita spousta zajímavých technologií, ale o tom budeme informovat asi ještě později. Takže to je novinka, která přijde na této platformě už letos. Další zmíněné elektromobily, které dorazí později, budou samozřejmě orientovány na běžného zákazníka. My se ale chystáme uvést na trh i další modely, a sice z takzvané skupiny PBV (purpose-built vehicles), tedy užitkové automobily, jež jsou konstruovány zákazníkům přímo na míru. To může být třeba taxi služba nebo rozvoz pizzy.

Takže budete svoji cílovou skupinu ještě rozšiřovat?

Přesně tak.

Představením vozu Kia Stinger GT jste zahájili ofenzivu vůči prémiovým západoevropským automobilům. Jakmile začne Zítřek.cz testovat vozidla, proti komu byste Kia Stinger GT postavil? Proti BMW, Mercedesu či Audi?

Mercedes v podstatě nemá proti našemu Stingeru srovnatelný vůz. BMW i Audi mají. Nebojíme se srovnání ani s jedním z nich. V případě BMW je to vůz řady 4 Gran Coupé a v případě Audi je to RS5 Sportback.

Společnost Kia má blízký vztah k fotbalu, což dokazuje například vaše dlouhodobé partnerství s Evropskou ligou UEFA. Navíc je vaším ambasadorem bývalý český reprezentant Jan Koller. Stali jste se také hlavním partnerem jeho nově vznikajícího dokumentu „Jan Koller – Příběh obyčejného kluka“. Co vás vedlo k tomu takto významně propojit značku Kia s naší fotbalovou legendou?

Je pravda, že značka Kia se ve sportu dlouhodobě angažuje, a to nejen ve fotbale, ale také v tenise. My jsme chtěli na tuto aktivitu značky navázat, snažili jsme se najít nějaký průsečík mezi tím, kde působíme globálně a jaké máme lokální možnosti. Když jsme se dozvěděli o příležitosti podílet se na vzniku dokumentu o Janu Kollerovi, využili jsme toho. Začali jsme spolupracovat s ním i agenturou, která ho zastupuje. Ten film považujeme za unikátní projekt.

Foto: Miloš Schmiedberger
Arnošt Barna v rozhovoru s redaktorkou Šárkou Pekovou
Foto: Miloš Schmiedberger

V čem konkrétně je pro vás unikátní?

Jedná se o životopisný dokument o naší fotbalové hvězdě. Inspirativní příběh kluka z české vesnice, ve které hrál fotbal spolu se svými kamarády a postupně se vypracoval do formátu mezinárodní hvězdy, jež zazářila mezi hráči s mnohem lepšími výchozími podmínkami. Kluk, který měl obrovský talent už jako dítě a jako mladý muž se prosadil nejdříve v rámci české ligy a potom i v zahraničí. My jsme chtěli pomocí tohoto společného projektu navázat i na jiné aktivity, v nichž podporujeme handicapované děti a děti s ne úplně ideálními životními podmínkami. Snažíme se tím ukázat, že když se někdo s horšími předpoklady soustředí na svůj život, kariéru a dá do svého rozvoje maximum, může se prosadit i na světové úrovni. Je to takový krásný příběh českého Honzy, který vyhraje nad draky a nepřízní osudu.

S Janem Kollerem jste v květnu navštívili finále Evropské ligy, jež se konalo v Polsku. Byla to pro vás pouze pracovní cesta, nebo jste i v soukromí fanouškem fotbalu?

Byla to pro mě samozřejmě především pracovní záležitost, ale fotbalu fandím. Cesta na zápas se mi líbila nejen proto, že samotné utkání bylo velmi zajímavé s velmi překvapujícím a napínavým závěrem, ale i díky příjemné společnosti lidí. Poznal jsem blíže Honzu Kollera i naše další partnery, které jsme tam vzali.

Může se Vám líbít

Byznys

Novým bestsellerem od Porsche se stává přepracovaný Macan, který však nyní v Evropě končí ve své spalovací verzi. Automobilka se rozhodla riskantně vyřadit tento...

Fotbal

Původně se v sobotu mělo odehrát 5 zápasů Fortuna:ligy, nakonec zbývá jen jediný. A kdo ví, jestli dopadne ten. O duelu Olomouce proti Slovácku...

Ostatní sporty

Žádné překvapení. Titul na mužském Turnaji mistrů opět vyhrál Novak Djoković. Ziskem sedmé trofeje se stal rekordmanem této soutěže. Dosud se 6 tituly jen...

Fotbal

Kvalifikační systém mistrovství Evropy ve fotbale je složitý jako motor letounu poslední generace. A kromě toho, že je těžké se v něm vyznat, může...

Sticky Post

Brexit zavádí nová pravidla, která by mohla stát evropské výrobce elektromobilů 3,75 miliardy liber. A bohužel to zaplatí zákazníci.

Společnost

Prasklo to. Tak dlouho naléhala redakce TV Nova na vedení fotbalového klubu Ústí nad Labem, ať jí sdělí detaily o zamýšleném "přestupu" Martina Podhajského,...

Ostatní sporty

Na žebříčku ATP mu patří 151. místo. To nezní nic moc. Jenže Menšík půjde rozhodně výše. Všichni umístění nad rodákem z Prostějova jsou starší....

Sticky Post

Pojištění auta má dvě podoby: povinnou a dobrovolnou. Jistě víte, že havarijní pojištění je tou dobrovolnou částí. Nikdo vás nenutí, abyste si jej sjednali...

Ostatní sporty

Místo mezi tenisovými legendami už má dávno jisté, pořád ale má Novak Djoković chuť a motivaci vítězit. Nedělní výhrou na US Open se mu...

Fotbal

Z fotbalistů, kteří byli přítomni u mistrovství světa 1998, nastoupili roku 2023 k soutěžnímu zápasu jen tři vytrvalci. Jsou to Japonci Miura a Ono...

Hobby

Pravidelné mytí karoserie je nejenom vizitkou majitele, ale také důležitým nástrojem péče o automobil. Letní měsíce navíc mohou být pro laky karoserií problém a...

Fotbal

Již tento víkend startuje 31. ročník nejvyšší české fotbalové soutěže Fortuna Liga. Pojďme se podívat na jednotlivé týmy, které jsou seřazeny podle toho, jaká...