Požadavek na evropské součástky
Pravidla nastavená Brexitem mají za cíl zajistit, aby elektromobily vyrobené v Evropské unii obsahovaly evropské součástky. Výrobci na obou stranách Lamanšského průlivu uvedli, že na to nejsou připraveni. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) varovala, že by taková opatření mohla snížit výrobu elektromobilů v EU o 480 tisíc vozů, přičemž by zvýšené náklady zaplatili zákazníci.
Nová pravidla od příštího roku
Nová pravidla vstoupí v platnost od ledna 2024. Vztahovat se budou na přepravu automobilů přes kanál La Manche v souladu s podmínkami dohody o obchodu a spolupráci mezi Brexitem a EU. Konkrétně to znamená, že elektromobily budou muset povinně obsahovat baterie vyráběné ve Spojeném království nebo EU.
Clo a daně na elektromobily
Vozy, které nesplní daná kritéria, budou podléhat 10% clu nebo daním při přepravě přes kanál La Manche v obou směrech. Cílem je chránit evropský průmysl před levnými dovozy. Produkce baterií v Evropě se ale dosud nedostala na plánovanou úroveň. ACEA nyní žádá, aby byla nová pravidla odložena o tři roky, a apeluje na Evropskou komisi, aby začala jednat.
Luca de Meo, generální ředitel Renault, uvedl: „Zvyšovat ceny evropských elektromobilů v době, kdy se snažíme udržet konkurenceschopnost na mezinárodním trhu, je krokem, který bychom neměli podnikat.“
Zdroj: bbc.com, autorský text