Rozi, jak jste se daly dohromady?
Daly jsme se dohromady na jaře 2017. V té době se u nás zájem o pokojovky teprve rozjížděl. Anet jsme potkaly na naší první akci a měla podobný nápad – založit zelené studio. A nám dávalo větší smysl se spojit než jít proti sobě. Díky tomu jsme získaly skvělou kolegyni i blízkou kamarádku.
Kdo přišel s nápadem, že budete prodávat rostliny a jak projekt vznikal?
Pokojovky nejprve vznikly jako víkendový prodejní festival věnující se rostlinám, který jsme pořádaly. Až potom jsme si řekly, že by nás bavilo se do téhle sféry zapojit aktivně. Nejprve jsme společně pořádaly pop-upy a Zelené swapy na akcích. Po půl roce jsme otevřely e-shop a měly malé studio, se kterým přišly první nesmělé realizace, kdy jsme dodávaly rostliny do kaváren a kanceláří. Horlivě jsme si během toho doplňovaly rostlinné vzdělání a vše jsme řešily ve volném čase vedle našich stálých zaměstnáních. Byl to trochu punk a sbírání zkušeností, ale hlavně nadšení z projektu, který nám všem třem dával a dává smysl.
V čem je podle vás projekt – Pokojovky výjimečný?
Myslím, že nás naši zákazníci znají, ví, kdo za značkou stojí. Přece jenom jsme byly mezi prvními, jezdily jsme na akce po republice (byly jsme několikrát i v Bratislavě) a ví, jakou jsme ušly cestu a že máme vše odpracované. Že u nás nejdeme tou nejjednodušší cestou, ale tou nejlepší, což třeba znamená, že asi nejsme nejlevnější, ale zas si za vším můžeme s čistým svědomím stát. Snažíme se dbát na udržitelnou stránku podnikání a v neposlední řadě je pro nás důležitý dobrý vkus a estetika.
Jak je to s konkurencí na trhu? Určitě jste musely zaregistrovat v posledním letech vznikl nárůst nových e-shopů a obchodů, které se prodejem pokojovek inspirovaly.
Konkurence určitě vzrostla. Jednak jsme byly jeden z mála segmentů, který nepostihlo vládní nařízení. A taky si spoustu lidí chtělo udělat radost zelení a zútulňovalo si díky ní svoje domovy. Konkurenci ale upřímně moc neřešíme, spíše se dál snažíme být co nejlepší a nabízet i nadále skvělý servis a produkty. Je to prostě zdravá motivace.
A jak je to s dodavateli? Oslovujete i zahraniční firmy s exotickými rostlinami?
Pro nás je velmi zásadní kvalita rostlin. Proto pokojovky sháníme u našich prověřených dodavatelů, u kterých si můžeme být jistí, že se před námi o rostlinu s dostatečnou péčí postarali. Jsou to hlavně dodavatelé z Holandska, protože v našich podmínkách se exotické pokojovky pro účely obchodu pěstovat nedají. Pokud to jde, vybíráme dodavatele s ohledem na udržitelné pěstování a v několika případech (kaktusy, tilandsie) se dokonce dají najít i ty z ČR. Pár kousků v obchodě jsme pak získaly od našich fanoušků ať už v rámci odkupu nebo ze zelených swapů.
Zajímal by mě rozdíl v kvalitě rostlin u vás a ve velkých řetězcích?
Rozdíl je podle mě velký. My totiž na rozdíl od velkých řetězců rostliny přesazujeme do správného substrátu – ten, ve kterých si koupíte pokojovku třeba v supermarketu, je z dlouhodobého pohledu nedostačující. Špatně odvádí vodu, pokojovky jsou pak přemokřené a velmi brzy odejdou. Zároveň jsou rostliny ve velkých řetězcích často uskladněné v tmavých a studených skladech a pokojovky jsou v důsledku toho prochlazené. Určitě se čtenářům stalo, že si někdy koupili kytičku a za pár dní jí začali padat listy nebo rostlina odešla a oni nevěděli proč. My zároveň zákazníkům radíme, jaké rostliny jsou pro jejich domácnost vhodné a dáváme k nim i manuál k péči. Zkráceně, u nás nebereme rostliny jako spotřební zboží, ale snažíme se, aby zákazníkům vydržely co nejdéle. Jsme dražší, ale kvalitativně úplně jinde.
Jakým způsobem se podepíše na zdraví rostliny přístup a znalost? Všimla jsem si, že jste vydaly novou knihu, která je zaměřená na pěstování pokojovek od jara do zimy.
Pokud chcete, aby se vaším pokojovkám dařilo, zákonitě se o ně musíte umět dobře postarat. Bez základních znalostí vám rostlina dříve či později odejde a vy budete akorát demotivovaní. Přitom naučit se správně zalévat, hnojit, přesazovat atd. není vůbec nic těžkého. A proto jsme vydaly naši knihu, která je srozumitelná i úplným začátečníkům. A pro ty, kteří se chtějí zdokonalit v něčem konkrétním, jako je například množení, pořádáme online webináře.
Na webových stránkách nabízíte možnost zakoupení rostlin na e-shopu. Která z pokojovek je nejprodávanější a co by si zákazník měl před jejím zakoupením zjistit?
Ne každá rostlina může být všude, to je důležité si uvědomit. Kaktus milující slunce se bude v tmavém koutku místnosti trápit. A někdo, kdo má mlsnou kočku asi bude hledat nejedovatou pokojovku. Proto u každé prostliny uvádíme základní informace jako je velikost, náročnost a vhodné podmínky pro péči. Na e-shopu najdete i sekce typu Pokojovky na slunný parapet, Pokojovky pro začátečníky atp.
Momentálně nejoblíbenější jsou převislé druhy monster jako je Monstera adansonii nebo minima, Pilea, Maranta nebo Zamiokulkas.
Jaký vliv mají rostliny na naše zdraví? Když pomineme tvorbu kyslíku a zelenou barvu, jenž prokazatelně léčí a uklidňuje stav naší mysli.
Zmínila jste ty nejhlavnější důvody, ale ještě doplním, že nám rostliny interiér příjemně zútulňují. Jsou v interiéru teď velmi trendy. A zároveň je naplňující se o něco starat a vidět výsledky. Děti se péčí o rostliny učí zodpovědnost a lásku k přírodě.
Tchýnin jazyk, monstery či fíkus… Nesetkaly jste se s názorem, že se jedná o „retro“ trend? Řídí se podle vás floristika trendy stejně jako móda a design?
Máte pravdu, starší ročníky občas k těmto „socialistickým” rostlinám nemají kladný vztah. Naštěstí existují i zajímavé kultivary těchto klasik, takže si mohou tito pamětníci vybrat už zmiňované převislé monstery, neonový tchynin jazyk nebo růžově žíhaný fíkus. Vedle těchto evergreenů je ale velký zájem o neokoukanější rostliny, které se snažíme zákazníkům nabízet. Floristika tedy podléhá trendům stejně jako jiná odvětví.
A jaká je vaše oblíbená rostlina?
Já osobně doporučuju Fíkus lyrata nebo Strelitzii, ty vypadají v jakémkoliv interiéru skvěle a zároveň nejsou nějak náročné na péči.