Jaké je hlavní poslání AMSP ČR?
Hájíme zájmy malých a středních firem, což jsou společnosti do 250 zaměstnanců. To samé platí i pro živnostníky, které máme v členské základně, protože ten, kdo podniká jako živnostník, tedy OSVČ, je na vše sám. Zakázku si musí sehnat sám, vykonat a vyfakturovat ji, případně vymoci její zaplacení. K tomu musí sledovat všechny marketingové trendy, právní povinnosti atd. Těch agend je na něj poměrně hodně. Takže hlavním cílem asociace je usnadnit předmětnou agendu pro ty nejmenší podnikatele. V podstatě jim připravujeme servis služeb, který se týká právních a daňových věcí, případně dotačních a dalších záležitostí, aby s tím měli co nejméně časové ztráty a mohli se věnovat svému byznysu.
26. listopadu to bude přesně 20 let od založení AMSP ČR. Pokud byste teď měla promluvit za vaši organizaci, co považujete za největší úspěch?
Já jsem v asociaci od roku 2006, tudíž nemohu úplně hodnotit ty začátky. Nicméně musím říct, že velkým úspěchem je skokový nárůst členské základny. Nejenže k nám vstupují jednotlivé firmy a živnostníci, ale v posledních asi pěti letech k nám vstoupilo velké množství tzv. kolektivních členů, jedná se o menší asociace, různá sdružení, jež jsou oborově zaměřená. Tito nově příchozí buď stáli někde sólo na trhu a měli pocit, že nemají dostatečnou sílu, aby ovlivnili třeba legislativu, která je pro ně klíčová, nebo byli členem někde jinde, avšak domnívali se, že jim není věnována dostatečná pozornost. Takže přišli k nám, což nás velmi těší, protože nám tu důvěru dali. Na druhou stranu nás to zavazuje k tomu, abychom jim pomohli řešit ty záležitosti, které se přímo týkají jejich oboru podnikání.
Je po volbách, myslíte si, že se pro vaši organizaci něco změní?
Asi úplně ne. My jsme apolitičtí a musíme respektovat všechny vlády, které jsou demokraticky zvolené. To znamená, ať už je na ministerstvu průmyslu a obchodu jakýkoli ministr, je to náš partner pro jednání. Je to pro nás klíčový resort, stejně tak ministerstvo financí a ministerstvo práce a sociálních věcí. Každopádně si myslím, že zásadní změna nenastane, neočekávám to.
Asociace se výrazně angažuje v oblasti digitalizace, jakou roli v tomto směru sehrála pandemie koronaviru?
My jsme se digitalizaci věnovali, aniž bychom tušili, že koronavirus přijde. Už v roce 2019 to byl náš hlavní projekt – Rok digitálního podnikání 2019, kdy jsme mapovali 5 oborů, tedy řemeslo, obchod, služby, průmysl a zemědělství. Zjišťovali jsme, jak jsou na tom předmětné obory s digitalizací, co si představují pod pojmem digitalizace a jak tyto trendy aplikují v praxi. K našemu údivu jsou nejdále zemědělci, aniž by to mnozí očekávali, neboť se hodně mluvilo o průmyslu 4.0. My z toho samozřejmě chceme těžit i nadále. Ale nyní zpět k vaší otázce – koronavirus měl jeden pozitivní dopad, tím bylo skokové zvýšení dovedností zaměstnanců a lidí obecně v oblasti digitalizace. Stále to odkládali, nepovažovali to za prioritní, jenže najednou tou situací byli donuceni např. řídit své podřízené na dálku, mít online jednání, tudíž se museli naučit pracovat s různými platformami. V tomto směru to bylo skutečně pozitivní, jelikož mnozí lidé navýšili své dovednosti a znalosti, které teď budou nadále zúročovat, protože koronavirus s námi asi ještě nějakou dobu zůstane.
U tématu koronaviru bych ještě chvíli zůstala, jak byla vaše organizace spokojená s postupem vlády vůči vašim členům?
Nehodnotila bych to jako postup vůči našim členům, ale obecně vůči podnikatelské sféře. Určitě nelze jednoznačně říct, zda to bylo dobré, nebo špatné. My jsme se účastnili těch nejužších jednání, ať už šlo o krizový štáb na ministerstvu průmyslu a obchodu či na ministerstvu financí, kde jsme se snažili pomoci těm nejzasaženějším odvětvím. Je však třeba říct, že v období koronaviru byly i obory, jež naprosto vyletěly nahoru, např. e-commerce, logistika apod. Pak zase byly obory, které tím opravdu trpěly. My jsme tak spolupracovali s kolegy z oborových asociací a uskupení, přičemž jsme se snažili čerpat informace z praxe. Protože ne všechno, co vláda v dobré víře nastavila, bylo posléze aplikovatelné. Šlo hlavně o to, abychom se potkali s těmi, kteří vyhlašují opatření a přivedli tam lidi, kteří to pak budou v praxi aplikovat, aby řekli, co je vůbec reálné. Velmi nám vyšlo vstříc ministerstvo průmyslu a obchodu, také bych řekla, že se nám podařila široká podpora živnostníků, co se týče kompenzačních bonusů na ministerstvu financí v té první vlně. A jakkoli jsme měli výhrady k programu Antivirus ministerstva práce a sociálních věcí, tak těm firmám skutečně pomohl.
Jaký je váš hlavní projekt pro příští rok?
My se v příštím roce budeme věnovat novým technologiím, chceme navázat na již zmíněnou digitalizaci, to je téma, které stále rezonuje a je třeba ho rozvíjet. Dále bych určitě zmínila automatizaci a robotizaci. Také se zaměříme na udržitelnost a cirkulární ekonomiku. To jsou nová témata, jež přicházejí z Evropy (Green Deal apod.) a budeme se jim muset přizpůsobit. Faktem je, že v současné době se na malé a střední podniky připravuje tlak ze stran korporací, kde jsou malé a střední firmy subdodavatelskými subjekty, jelikož velké korporace si budou sledovat svůj rating, co se týče Green Dealu a vůbec udržitelnosti. Budou tak vyžadovat od svých subdodavatelů, aby i oni byli „zelení“. To znamená, že budou muset prokazovat, že mají ve firmě např. elektromobily, jak nakládají s odpady a další věci, které souvisejí s udržitelností. Takže na malé a střední firmy bude vyvíjen tlak, aby se vůbec mohly zapojit do toho subdodavatelského řetězce. Ten tlak bude obrovský a je třeba se na to připravit.
Již 15 let jste ředitelkou AMSP ČR, je pro vás jako pro ženu těžké pohybovat se v tomto prostředí?
Když jsem přišla do asociace, tak celé představenstvo, které má 13 členů, a dozorčí rada, jež má 5 členů, byli samí muži. Byla jsem tam jediná žena, musela jsem svou pracovitostí a pílí dokázat, že si to místo zasloužím. Nebylo to lehké období, přesto musím říct, že mě ta práce strašně baví a naplňuje. Jestliže máte práci, která vás baví, výsledky se musí dostavit. Samozřejmě ne všechno je stoprocentní a perfektní, soukromí tím malinko trpí, ale pokud tam to pochopení máte, protože rodina vidí, že vás to uspokojuje, pak je to skvělé. Držím se pravidla, že řeči nemají cenu, důležité jsou výsledky.
Dovedete si vůbec představit, že byste se v budoucnu věnovala něčemu jinému?
Asi úplně ne. Určitě mě baví marketing a sociální sítě, i když v tom nejsem žádný guru. (smích) Jsem spíš uživatel, kterého to baví. Možná bych se do budoucna ráda věnovala vzdělávání, personalistice. Ale opravdu jen okrajově, jelikož se o to zajímám a sama si to studuji. Každopádně ta práce, kterou nyní dělám, mě baví, protože je rozmanitá. Pracuji s lidmi, pořád se něco děje, jsou nové projekty, výzvy, takže to není rutina. Navíc tým v asociaci je vážně úžasný, jsem moc ráda, že to tak funguje a snad to tak bude i nadále.
Vím o vás, že se věnujete i zpěvu, je to váš největší koníček?
Je to pro mě paralelní svět. Mám vystudovanou konzervatoř, hlavní obor zpěv, ale nikdy jsem se mu profesionálně nevěnovala. Kdysi jsem se musela rozhodnout, jestli budu zpívat nebo pracovat. Vybrala jsem si práci a zpěv si nechala jako hobby. Dlouhá léta jsem ve volném čase zpívala s kapelou a musím přiznat, že to bylo náročné. Nyní už aktivně nezpívám, spíš jenom pro radost, kamarády, známé… Ale baví mě to moc, člověk vypne a řeší úplně jiné věci.