Přestože stravování v amerických fastfoodových řetězcích se u nás stále těší velké oblibě, české osobnosti, které navázaly spolupráci s některým ze známých gigantů, se vždy staly terčem kritiky svých fanoušků. Ať už šlo nedávno o známého šéfkuchaře Přemka Forejta, který se v únoru chopil role „kontrolora kvality pro Mekáč.” „Budu pro vás dlouhodobě prověřovat suroviny, výrobní procesy a dodavatele. Vezmu vás přímo ke zdroji a zodpovím poctivě vše, co bude třeba,” sdělil tenkrát svým fanouškům na instagramu a vyvolal spoustu překvapených reakcí.
„Ze všech spoluprací, co lokální influ jedou, je tahle rozhodně ta nejbizarnější. Ale tak prachy nesmrděj, že Přemku,” vytýkala tehdy Forejtovi řada jeho sledujících. Někteří se ho ovšem zastávali. „Ježiši, je to jenom mekáč, co tady všichni z toho děláte za haló. Proč tolik nesmyslného hatu kvůli tomu, že pracuje s MC. Není to nic hrozného. Přemýšlejte lidi, proboha.”
Průkopníci Mirai
Něco podobného v bleděmodrém se teď opakuje s kapelou Mirai. Ta se jako první v Česku zapojila do takzvané Famous Order, tedy reklamní kampaně, které v zahraničí proslavily známé pěvecké hvězdy jako Mariah Carey, Travis Scott nebo jihokorejští BTS. Řetězec zkrátka vybrané pokrmy opatří líbivým reklamním pozlátkem s oslovenou celebritou a lidé pak při konzumování menu mají pocit určité sounáležitosti se svým oblíbeným interpretem, který konzumuje to samé. Unikátní menu, které má být v Česku dostupné pouze po omezenou dobu několika týdnů, v reálu tvoří Big Mac s porcí hranolek, dvě nuggetky, dva kusy stripsů, sladkokyselá omáčka a coca-cola na zapití. Sladkou tečku vytvořili Mirai ze zmrzliny se sušenkovou posypkou a karamelovou polevou.
„Když jsem byl děcko, jeli jsme s rodičema po D1 a viděl jsem žluté svítící M, byl jsem ready se i rozbrečet, abych dostal svůj happy meal. Ani to často nezafungovalo. Teď po čtvrt století máme své Mirai menu v každém mekáči v téhle zemi a kruh se uzavřel,” avizoval před pár dny frontman kapely na svém instagramu uvedení fastfoodové novinky v domnění, že se po „speciálním menu” strhne mela. Realita ale vypadá o poznání jinak.
„To je top, po Big Macu na 80 % vždy průjem, pak to pěkně zajím zmrzkou a na záchodě strávím minimálně 30 minut,” stojí v prvních komentářích, které by si řetězec do svých reklamních materiálů zřejmě nevypůjčil. „Máš to zapotřebí?”, ptá se muzikanta další z diskutujících, na kterého navazují i ostatní. „Tak to je velké zklamání, kluk vás měl za vzor, hlavně když jsi začal pak i sportovat, ale tohle fakt ne.”
Právě propagaci nezdravých pokrmů dává spousta lidí do souvislosti s velkým hitem kapely „Když nemůžeš, tak přidej,” který se dočkal posměšného přejmenování na „Když nemůžeš, tak přiber víc” a další varianty. A pozadu pochopitelně nezůstal ani známý tvůrce vtipných koláží Tomáš Břínek.
Ne všechny přiměla jeho koláž k pousmátí. I tady se mezi příspěvky najde spousta takových, které vybízí k zamyšlení. „Ach jo, další známé osobnosti, které se staly tváří firmy, co podporuje konzumní způsob života, který je jedním z největších problémů téhle doby. Je mi z toho zle.”
Spoustě lidem je trnem v oku i údajně vysoká cena menu a další skutečnosti. „Svým působením ve společnosti máte obrovský dosah ovlivnit chování a myšlení lidí. Svou spoluprací s McDonalds podporujete devastování planety a ještě to s úsměvem propagujete. Místo toho, abyste byl vzorem udržitelnosti pro děti, které vás sledují. Tímto výrokem podporujete nejen řetězec, který přispívá ke změně klimatu, ale také současný častý problém u dětí – obezitu. Doufám, že vám to za ten splněný dětský sen stálo a můžete žít s klidným srdcem,” rozepsala se směrem k Mirai Navrátilovi z kapely Mirai jedna z diskutujících.