Dánská úžina Öresund představovala po staletí překážku v přepravě cestujících a nákladu mezi Švédskem a Dánskem. Od počátku 20. století tak bylo předloženo několik návrhů na pevné spojení mezi oběma zeměmi. Reálnou podobu však začal dostávat jeden z návrhů až ke konci 20. století, a to zejména díky politické a ekonomické stabilitě obou zemí. Most byl dokončen a slavnostně otevřen 1. července 2000, za přítomnosti dánské královny Markéty II., švédského krále Karla XVI. Gustava a předsedů vlád obou zemí. Otevření přihlíželo na 9 000 pozvaných hostů a více než tisícovka novinářů.
Öresundský most jako poslední díl skládačky
Most přes Öresund (dánsky Øresundsbroen, švédsky Öresundsbron) se skládá ze tří částí: mostu, umělého ostrova a tunelu. Je přes 16 km dlouhý a zajišťuje silniční a železniční spojení mezi Švédskem a Dánskem. Most tvoří polovinu délky spojení (přibližně 8 km). Železnice je nedílnou součástí mostu. Nachází se ve spodním patře a dle oficiálních webových stránek mostu přes něj jezdí přibližně dvě třetiny cestujících právě vlakem. Cesta mezi Malmö a Kodaní trvá tímto způsobem dopravy 35 minut. Autem se dá na druhou stranu mostu přepravit už za 10 minut. Není to však pouze Öresundský most, který umožnil spojit Skandinávský poloostrov s Dánskem. O nezbytné propojení mezi jednotlivými dánskými ostrovy a pevninskou částí Dánska se postaraly jeho předchůdci – dva mosty přes Malý Belt a Most přes Velký Belt (dánsky Storebæltsbroen).
Mosty přes Malý Belt
Vůbec nejstarší je most přes Malý Belt Den Gamle Lillebæltsbro, jehož výstavba započala v roce 1929 a otevřen byl 1935. Spojuje pevninskou část Dánska (Jutsko) s ostrovem Fyn. Most je 1 178 m dlouhý, 20,5 m široký a 33 m vysoký (podjezdná výška). Na mostě jsou dvě železniční koleje, dva úzké silniční pruhy, chodník a cyklostezka.
Jelikož byl most vystaven po desetiletí velkému zatížení, začal se od roku 1965 stavět jeho mladší a čerstvější sourozenec Den Nye Lillebæltsbro, aby mu odlehčil. Byl dokončen 21. října 1970 a otevřen za přítomnosti dánského krále Frederika IX. Den Nye Lillebæltsbro se pyšní šestiproudou vozovkou, délkou 1 700 m, šířkou 31,2 m a podjezdnou výškou 42 m.
Most přes Velký Belt
V neposlední řadě sehrál klíčovou roli Most přes Velký Belt. Ten spojil ostrov Fyn se Sjællandem – ostrovem se dvěma miliony obyvatel, na němž se nachází dánské hlavní město Kodaň. Most je 18 km dlouhý a zahrnuje čtyřproudou dálnici a dvoukolejnou železniční trať. Přemostění se skládá ze dvou oddělených částí: západního/nízkého mostu (podjezdní výška 18 m) a z visutého východního/vysokého mostu (podjezdní výška 65 m). Mezi těmito dvěma částmi se nachází ostrov Sprogø. Most přes Velký Belt byl finálně dokončen 14. června 1998. Pro železniční dopravu byl v provozu již od 1. června 1997.
Zdroje:
Øresundsbron, ČT24, Vejdirektoratet, DST.DK – Statistikbanken, Skandinavsky dům