Pozor na akce Black Friday
Už za deset dní, 25. listopadu, nastane letošní Black Friday. Den plný slev, importovaný z USA, se v Česku uchytil v necelém posledním desetiletí zejména v oblasti internetového nakupování. Letos se vyplatí nakupovat zvláště elektroniku. Naopak, s nákupy třeba oděvů je lepší vyčkat na povánoční nebo novoroční slevové akce. Prodejci už v řadě případů slevové akce pod visačkou Black Friday rozjeli, neboť se snaží slevové období vytěžit co nejvíce, zdaleka nejen v jednom či několika málo dnech.
„V řadě případů ceny opravdu snižují, přičemž sází na to, že si slevy více než vykompenzují objemem. Tedy že přilákají k nákupům o tolik více lidí, než by se jim to povedlo bez slev, takže nakonec se jim celá akce vyplatí právě i při existenci slev. Zhruba třetina slev je ovšem falešných, jak plyne z loňského zjištění České obchodní inspekce. Black Friday byl do Česka importován ze Spojených států, do širšího povědomí se dostal po roce 2013, v souvislosti s rozvojem online nakupování. Pro zákazníky je lákavou možností, jak využít slev a zároveň se vyhnout narvaným obchodním centrům a souvisejícím frontám u pokladny,“ říká Kovanda.
Nákupy během „Černého pátku“ – jak v e-shopech, tak z menší části také už i v kamenných obchodech – podniká v průměru posledních let zhruba 60 procent Čechů, obvykle si koupí tří produkty. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů.
Pohonné hmoty jdou cenově dolů
„Cena pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu citelně klesla. Benzín se včera prodával celorepublikově průměrně za 41,38 koruny za litr, tedy o 62 haléřů na litr levněji než před týdnem. Nafta zlevnila dokonce o 1,50 koruny na litr, na 44,49 koruny za litr. Benzín i nafta jsou nyní nejlevnější za poslední více než měsíc. V příštích sedmi dnech budou pohonné hmoty nadále citelně zlevňovat, zejména pak nafta. Benzín zlevní o 60 haléřů na litr, nafta o další 1,50 koruny na litr. Hlavně právě v případě nafty se projevuje nejen pokles cen ropy na světových trzích a ceny daného paliva na surovinové burze v Rotterdamu, ale také skutečnost, že si tuzemští čerpadláři nyní „vyfukují“ přemrštěné marže. Dochází tak také ke sbližování ceny benzínu a nafty,“ hodnotí situaci ekonom.
Podle Kovandy je rozdíl mezi cenou nafty a benzínu nyní pouze zhruba 3,10 koruny na litr, přičemž se pohyboval i kolem pěti korun. Rozdíl plyne i z objektivního důvodu tísně na evropském trhu především s dieselovým palivem. Ta je způsobena blížícím se embargem EU na dovoz ruské ropy, resp. ropných produktů, které začne platit 5. prosince 2022, resp. 5. února 2023.
Katar dává stopku alkoholu
Dva dny před začátkem fotbalového mistrovství světa se katarští představitelé pořádající země rozhodli zakázat prodej piva v okolí stadionů. Taková alkoholová prohibice by proběhla vůbec poprvé v historii. Komplikuje to život například sponzorům. Americký Budweiser počítal s tím, že bude své pivo prodávat právě i při zápasech. Rozmrzelí jsou i mnozí fanoušci, kteří se právě pivem chtěli zchladit, protože v Kataru je nyní kolem 30 stupňů Celsia. Do Kataru se podle médií chystá přes milion milovníků fotbalu.
BREAKING: Alcohol will no longer be sold around World Cup stadiums in Qatar.
— SPORTbible (@sportbible) November 18, 2022
Via @SkyNews pic.twitter.com/hVsjTcvyoW
„Pořadatelé šampionátu navíc mají jen méně než 48 hodin, aby se překvapivému výnosu katarských pohlavárů přizpůsobili ještě před zahajovacím výkopem turnaje. Jde však o „políček“ ještě z jiného důvodu. FIFA totiž už evidentně nemá organizaci šampionátu plně v rukou. Katar vykazuje poměrně vysokou míru nezávislosti až svévole. V širším smyslu jde o „poliček“ nejen organizaci FIFA, ale celému Západu. FIFA, a tedy i klíčoví sponzoři z řad západních korporací byli ochotni změnit zažité tradice a pořádat a financovat šampionát konaný na sklonku podzimu, jen aby vyšli vstříc Kataru a jeho klimatickým podmínkám. Kontroverzní rozhodnutí přitom měla provázet rozsáhlá korupce,“ vyjádřil se k situaci ekonom Kovanda. Šampionát v netradičním podzimním termínu potrvá do 18. prosince.
Zdroj: Autorský text, ekonom Lukáš Kovanda