Cena se stala hlavním faktorem
Především inflace běsnící v českých obchodech už více než rok nás donutila se vrátit o mnoho let zpátky. Zpátky k ignoranci kvality kupovaného zboží. A k rozhodování se především podle kupní ceny. V průzkumu agentury ResSOLUTION se k ceně, jakožto hlavnímu faktoru rozhodování o nákupu, „přiznala“ většina dotazovaných. Slevové letáky upozorňující na Lidl akce, slevy v Billa, v Tesco a v dalších řetězcích prodávajících především potraviny, umožňují výrazně ušetřit. Slevy dosahují i dvouciferných procent. Řetězce už mají touhu Čechů po cenových akcích vypozorovánu, a tak se není čemu divit, že neustále drží aspoň část svého zboží ve slevě.
85 % dotázaných se vrátilo k nákupům ve slevách
Za stěžejní výsledek průzkumu lze považovat zjištění, že 85 % dotázaných se při nákupech potravin soustředí na slevové akce mnohem intenzivněji než v roce 2022 nebo o rok dříve. Dokonce více než polovina dotázaných (55 %) uvedla, že se na slevy z online letáků přímo zaměřují. A nakupují jen podle nich. Pouhá 4 % dotázaných uvedla, že slevové akce příliš nesledují ani nevyužívají.
Do domácností se vrací nižší kvalita
90. léta a roky po přelomu milénia byly ve znamení extrémně nekvalitních potravin coby běžného standardu prodávaného právě v supermarketech. Odborníci věnovali spoustu let snahám přesvědčit Čechy, že základem zdraví jsou kvalitní potraviny.
V posledních zhruba deseti letech již bylo patrné, že Češi se zaměřili na vyšší kvalitu. A díky tomu mohly i poctivé potraviny zlevnit na únosnou mez. Mohly přestat být prémiové, stát se běžně kupovanými. Na pozici prémiových se vyšvihly opravdu „vymazlené“ produkty, většinou z malé nebo přímo z domácí výroby.
Jenže inflace vše zničila. Kvalitní potraviny zdražily natolik, že značná část Čechů na ně v běžném režimu nedosáhne. 67 % dotázaných uvedlo, že museli začít nahrazovat kvalitní potraviny těmi levnějšími a méně kvalitními. Jen 2 % dotázaných uvedla, že s kvalitou potravin klesat nemusejí. 9 % respondentů odpovědělo, že nižší kvalitou nahrazují jen část kupovaných potravin.
Ovoce a zelenina? Podle ceny nakupují především starší lidé
„Cena má při nákupu ovoce a zeleniny mírně větší důležitost u respondentů pod 50 let než u starších. Na kvalitě ovoce a zeleniny nejvíce záleží vysokoškolsky vzdělaným respondentům,“ uvedla k výsledkům průzkumu agentura ResSOLUTION.
Jaká jsou konkrétní čísla? Cena je při nákupu ovoce a zeleniny důležitá u 92 procent dotázaných. 62 % respondentů přitom zařadila cenu na první místo v žebříčku rozhodování se o koupi zeleniny
nebo ovoce. Sezónnost klade na první místo 21 % dotázaných. A místo původu dokonce jen 16 % účastníků průzkumu.
Co se kvality ovoce a zeleniny týká, za důležitou ji při rozhodování považuje 58 % osob. Jako zcela nedůležitou neoznačil kvalitu nikdo. Ale 1 % dotázaných uvedlo, že kvalita ovoce a zeleniny je pro ně spíše nedůležitá. Pro 8 % respondentů není ani důležitá, ale ani bezvýznamná.
800 respondentů ze všech krajů
Podle agentury ResSOLUTION se průzkum prováděl ve spolupráci s 800 respondenty ze všech krajů ČR a všech věkových kategorií. Účastnili se lidé ze všech stupňů dosaženého vzdělání a z různě velkých sídel: od malých vesnic až po velká města.
Zdroj: tn.nova.cz, ČtiDoma.cz
