Česko se dočkalo nižší ceny paliv
Nejprodávanější benzin Natural 95 zlevnil o 34 haléřů na průměrných 42,05 Kč/l. Litr nafty se prodává v průměru za 46,18 Kč/l, což je o 90 haléřů méně než minulou středu. Vyplývá to z informací společnosti CCS, která ceny sleduje. Zlevňování bude pokračovat i v příštích sedmi dnech. Benzín zlevní zhruba o 20 haléřů na litr a nafta přibližně o 50 haléřů na litr.
„Od cen, jež se tam utvářejí, odvíjejí svoji cenotvorbu také tuzemské čerpací stanice. Například nafta na burze v Rotterdamu zlevnila v korunovém vyjádření v uplynulých zhruba dvou týdnech o bezmála patnáct procent. Ropa zlevňuje v důsledku skutečnosti, že Čína neustupuje od své politiky nulové tolerance šíření covidové nákazy. Peking naopak své uzavírky rozšiřuje, a to i ve významných průmyslových zónách v zemi. Dochází tak k ochromení průmyslové výroby v Číně a poklesu vyhlížené poptávky po ropě a ropných produktech. Čína přitom představuje největšího dovozce ropy na světě,“ říká analytik Lukáš Kovanda.
Inflace jde dolů
Inflace v Česku v měsíci říjnu opět všechny zaskočila. Tentokrát tím, jak je nízká. Vykázala v meziročním vyjádření nárůst pouze 15,1 procenta. Přitom analytici oslovení agenturou Bloomberg ve střední hodnotě svých odhadů počítali s údajem 17,9 procenta. Česká národní banka pak počítala s hodnotou 17,4 procenta.
„Nebývalý rozdíl v odhadech inflace a v její skutečné hodnotě je dán zejména metodikou, jakou Český statistický úřad použil k zachycení dopadu zavedení energetického Úsporného tarifu a odpuštění poplatku za obnovitelné zdroje. Takže v říjnu díky zavedení obou opatření statisticky poklesla cena elektřiny meziročně o zhruba 38 procent, zatímco nebýt těchto opatření naopak by její cena rostla o přibližně 35 procent,“ hodnotí situaci ekonom Kovanda.
Ve zbývajících dvou měsících roku zřejmě dojde opět na navýšení inflace, částečně korekčnímu, ovšem inflace by již neměla dosáhnout úrovně dvaceti procent. V příštím roce bude inflace postupně klesat. Za celá letošní rok dosáhne průměrně úrovně kolem patnácti procent, v příštím roce kolem deseti procent. Dnes zveřejněná data snižuje pravděpodobnost zvýšení úrokových sazeb v podání České národní banky. Koruna tak v reakci na jejich zveřejnění oslabila.
Čeští statistici uměle snížili inflaci a Fialova vláda díky tomu ušetří miliardy, které by jinak musela vyplatit střadatelům z řad držitelů protiinflačních dluhopisů… pic.twitter.com/0aYssg3Twa
— Lukáš Kovanda (@LukasKovanda) November 10, 2022
Šestka rozdává obědy
V posledních měsících zažívají občané dramatický nárůst životních nákladů. Žádný občan, žádná rodina, nemůže a nemohla být dlouhodobě připravena na inflaci 20%, a to ani relativně bohatá střední třída Prahy 6. Vedle sociálně slabých a seniorů je nejvíce ohrožena samotná kvalita života rodin s dětmi. „Považuji za morálně neobhajitelné, abychom vybírali vyšší daně a ty nevraceli lidem, jejich životní úroveň nyní prochází největší zkouškou od samotného vzniku ČR,“ konstatuje starosta šesté městské části Jakub Stárek.
Již od 14. listopadu mohou rodiče a zákonní zástupci na základě čestného prohlášení prostřednictvím školy žádat o úhradu plného stravného na obědy svých dětí. „Jako starosta jsem hrdý na to, že náš nový tým je schopen přijímat tak zásadní rozhodnutí pár dnů po svém zvolení. Víme totiž dobře, že pomáhat se musí hned. Je třeba nepřešlapovat na místě, ale konat. Respekt a díky patří velké části opozice, která zahodila politikaření a dala programu šanci,“ uvedl Stárek.
Rekonstrukce tramvaje ze 70. let
Zaměstnanci ústředních dílen Dopravního podniku města Brna vrátili tramvaji K2 DPP původní podobu z roku 1977. Tramvaj dostala také nové evidenční číslo 7000. „Aktuálně již finišujeme s interiérem vozu a na zkušebně ověřujeme, zda všechna zařízení správně fungují. Ladí se poslední detaily, například seřízení světel či stěračů. Plánujeme, že v polovině listopadu vyjede vůz do ulic Brna, abychom ho mohli vyzkoušet i na kolejích,“ popsal Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku v Brně.

„Tím práce zaměstnanců DPMB na opravě pražského vozu zdaleka nekončí. Následovat totiž bude převoz do Prahy, kde si tramvaj převezme DPP a následně absolvuje další zkušební jízdy a technickobezpečnostní zkoušku. V pražském dopravním podniku rozšíří K2 sbírku retro vozidel. Navíc její uvedení do provozu s cestujícími bude v Praze premiérou. „Dvoučlánkové tramvaje K2 jezdily v Praze jen v rámci výrobních zkoušek v letech 1965–1966, a to v režimu bez cestujících. Nikdy jsme je neměli ve vozovém parku DPP. Dokoupili jsme ji kvůli kompletaci sbírky nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra, pod jejichž unikátním designem je podepsán výtvarník František Kardaus,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel Dopravního podniku Praha
Zdroj: Autorský text, ekonom Lukáš Kovanda, MČ Praha 6, DPP
