Kdo ví, jestli by byl film tak úspěšný, kdyby neměli na castingu tak šťastnou ruku. Andrej Chalimon, který dnes, v den uveřejnění článku, slaví 34. narozeniny, byl jako malý Kolja úžasný. Vzbuzoval smích i dojetí. Jeho láska k barevným pastelkám, zděšení při ztracení v metru a utrpení se při vysokých horečkách se zdají být autentické. A to z toho důvodu, že autentické mnohdy jsou. Režisér Jan Svěrák skvěle reagoval na projevy malého chlapce. Když se při natáčení rozplakal, ihned to pohotově natočil. A vzápětí zařadil scénu s telefonickým hovorem s babičkou, který uklidnil jak filmového, tak i skutečného Kolju.
Jinak byl Andrej spíše veselý chlapec. První tři dny natáčení se nepodařilo udělat mnoho práce, protože malý herec neustále vybuchoval smíchem. A záhy zjistil, že mu chutnají české housky. Kvůli nim během přípravy filmu pořádně ztloustl.
Kolja je příběhem o budování důvěry a přátelství mezi malým chlapcem a starým cynickým mužem. Z tohoto pohledu jde o osvědčený recept na úspěšný film – hledání pouta mezi zcela protikladnými hrdiny je tématem snímků Nedotknutelní, Přelet nad kukaččím hnízdem, Gran Torino, Sedm let v Tibetu a mnoha dalších filmů, které sbíraly ceny ve velkém. Nijak to ale nesnižuje režijní um Jana Svěráka, perfektní scénář jeho otce Zdeňka, citlivou kameru Vladimíra Smutného a herecké výkony všech aktérů.
Jan Svěrák měl po tomto úspěchu na dosah velké projekty. Americká společnost Miramax mu nabídla režii Čokolády, Dobrého Willa Huntinga nebo Pravidel moštárny. Svěrák všechny odmítl, protože se chtěl koncentrovat na svůj velký cíl – válečný snímek Tmavomodrý svět. Zatímco ze zmíněných projektů se staly velké filmové hity, Tmavomodrý svět propadl. Na vině bylo to, že než byl tento opus magnum divákům představen, do kin byl uveden Pearl Harbor, snímek s velmi podobným tématem. Dodnes se spekuluje, zdali byl Svěrákovi scénář ukraden…
Příště bude řeč o Horstu Fuchsovi.
Zdroj: autorský článek