Když nastoupil Facebook, bylo to pro někoho jako zjevení. Možnost založit si vlastní identitu a spojit se s kýmkoli a diskutovat o čemkoliv, to byla velká věc. Přitom podobný koncept fungoval na českém internetu už 9 let předtím, než se na Facebook registrovali v USA první uživatelé.
Celé to zahájil jistý Milan Votava, který v roce 1995 založil MaMedia. Šlo o diskuzní server, kde se uživatelé mohli sdružovat v takzvaných auditoriích a diskutovat zde o svých zálibách, komentovat aktuální zprávy, pomlouvat celebrity nebo se seznamovat. Mělo to obrovský úspěch. V roce 1997 MaMedia zaznamenala až 2,5 milionu přístupů měsíčně a byla nejnavštěvovanějším českým serverem.
MaMedia se v roce 1998 přejmenovala na Mageo. Mezitím vznikala konkurence: Průvodce, Cyberspace, Okoun či Nyx. Všude se zabydlely jedinečné komunity lidí. Všude člověk mohl najít úspěšné či neúspěšné umělce, podnikatele, pochopitelně ajťáky, studenty i naprosté podivíny.
Většina toho, co se v českém kyberprostoru šustlo, měla svůj původ na těchto serverech. Jejich vliv ale zasahoval i mimo internet. Víte, kde vznikly Opráski sčeskí historje? Na Okounovi. Kde Leoš Mareš bral své vtipy pro pořady v televizi a v rádiu? Na Mageu. Odkud přišel pošuk Štěpán Turek se svou „Stávkou dýdžejů“? Také z Magea. Vtipné fotomontáže, které bavily celý národ, nápady na úspěšné reklamní kampaně i scénáře pro televizní seriály, to vše vznikalo tady.
Za koncem českých diskuzních serverů nestojí jen Facebook. Změnila se doba a lidé začali na internetu komunikovat trochu jinak. Navíc se nové generaci uživatelů nemohl líbit zoufale zastaralý vzhled diskuzních serverů, který se od devadesátek skoro neměnil.
Skončilo Cyberspace i Mageo. Nyx, Hofyland, Lopuch nebo Okoun dnes spíše dožívají.
Příště bude řeč o Beverly Hills 90210.
Zdroj: autorský článek