Řetězce se přizpůsobují novému trendu
Vegani, vegetariáni a další zákazníci, kteří dávají přednost rostlinným produktům a alternativám masa či mléčných výrobků, by měli na nákup zamířit nejlépe do Globusu nebo Albertu. Vyplývá to z nejnovějšího žebříčku projektu Rostlinně, který srovnával sedm největších obchodních řetězců v Česku z hlediska šíře rostlinného sortimentu.
„Z výsledků letošního hodnocení je zjevné, že řetězce nejen následují rostoucí trend rostlinných alternativ, ale taky jej sami tlačí kupředu. Jejich nabídka se za poslední dva roky nejvýrazněji rozšířila u alternativ mléka, masa a jogurtů“, uvedla k výsledkům průzkumu projektová manažerka Rostlinně Lujza Demuthová.
Flexitariánů přibývá
Že je rostlinná strava na vzestupu, potvrzují i data výzkumných agentur Ipsos a InsightLab, dle nichž vzrostl počet flexitariánů (lidí, kteří vědomě omezují konzumaci živočišných produktů, pozn. red.) za poslední dva roky ze 4 % na 13 %.
A jak tedy žebříček celkově dopadl?

Zdroj: Rostlinně
V Globusu pořídíte alternativu ryb, v Albertu hotovky i pomazánky
První příčku obsadil již podruhé Globus. Své konkurenty předčil hned ve čtyřech z pěti zkoumaných kategorií a společně s Tescem je jediným řetězcem, kde lze najít rostlinnou alternativu ryb. Globus se může pochlubit také velkou nabídkou tempehu či tofu.
Pokud je některý řetězec králem rostlinných hotovek, je to bezkonkurenčně Albert, kterému patří druhé místo. Bohaté nabídky se zákazníci dočkají také v oblasti rostlinných omáček, dipů a pomazánek. Řetězec si rovněž polepšil v sekci rostlinných mlék a jogurtů, kterou v průběhu dvou let téměř ztrojnásobil.
Pro zmrzliny a burgery do Tesca
Bronz bere Tesco. Řetězec suverénně vede v nabídce rostlinných zmrzlin a alternativ burgerů, řízků a nugetek. Pod privátní značkou Plant Chef najdete výše uvedenou alternativu ryb. Ztrojnásobila se zde také nabídka sýru a dokonce zčtyřnásobila nabídka jogurtů.

Zdroj: Pixabay
Krémový Kaufland
Čtvrté místo patří Kauflandu, který všechny ostatní řetězce převálcoval v sekci rostlinných krémů (na vaření, na pečení) a sladkého pečiva. Kaufland v průběhu let rovněž rozšířil nabídku rostlinných alternativ masa a mléčných produktů.
Následuje Lidl se svou privátní značkou Vemondo. Největším mínusem je podle organizátorů to, že zde chybí širší celoroční nabídka a tenhle fakt nevykompenzuje ani skvělá rostlinná pizza od Vemondo. Lidl jako jediný řetězec nenabízí žádnou rostlinnou alternativů sýru či mražených hotovek, na druhou stranu zde pořídíte pár alternativ masa a zmrzlin či rostlinné saláty.
Odpadlíci jménem Penny Market a Billa
Vyhnout by se měli milovníci rostlinné stravy Penny Marketu, kterému patří šesté místo. Řetězec skončil, stejně jako v minulém žebříčku, poslední téměř ve všech sekcích. Billa pro změnu nedodala data a byla tak organizátory zařazena na poslední místo, byť šíře nabídky dle nich tomuto místu ve skutečnosti neodpovídá.
Sběr dat proběhl v listopadu 2021 v pěti českých městech – Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Liberci. Sbírání dat probíhalo v největší pobočce každého řetězce v daném městě. Bližší informace k metodologii výzkumu najdete na webu Rostlinně.
Zdroj dat: Rostlinně
