Rekordní počet prodaných vozů
Zatímco jiné automobilky se potýkají s nedostatkem čipů a omezují výrobu, Tesla dodala ve 3. čtvrtletí rekordní počet vozů – 241 300, což je o 102 000 více než loni. 72% meziroční nárůst lze připsat skutečnosti, že společnost dokázala pružně zareagovat na vzniklou situaci a začala implementovat nové jednočipové počítače, tzv. mikrokontroléry. Automobilka se ovšem na druhou stranu potýkala s nedostatkem polovodičů, přetíženými přístavy nebo výpadky elektřiny.
Tesla aktuálně vyrábí modely S, X, 3 a Y. Největší výnosy plynuly ve 3. čtvrtletí z prodeje cenově dostupnějších modelů 3 a Y, které se vyrábí v Šanghaji. Průměrná prodejní cena elektromobilu tak meziročně klesla o 6 %. I přesto Tesla slaví úspěch. Nejvyšší kvartální produkce elektromobilů v historii se odrazila na výnosech a ziskovosti a zvýšila se i hrubá a provozní marže.
Tržby a zisky na historickém maximu
Společnost utržila rekordních 13,76 miliardy dolarů (zhruba 302 miliard korun), příjmy tak meziročně vzrostly o 57 %. Výnosy z automobilového průmyslu činily 12,06 miliardy dolarů (přibližně 265 miliard korun) a výnosy ze služeb či oblasti energetiky 1,7 miliardy dolarů (přibližně 37 miliard korun).
Tesla vykázala rovněž největší zisky v historii – 1,62 miliardy dolarů (přes 35 miliard korun). Překonala tak rekord z 2. čtvrtletí, kdy vydělala 1,14 miliardy dolarů (zhruba 25 miliard korun). Hrubá marže se zvýšila na 26,6 %, provozní na 14,6 %.
Přelomový rok 2030
Od začátku roku Tesla prodala 627 300 vozů a aktuálně je největším výrobcem elektromobilů. O toto prvenství by ji však už brzy mohl připravit koncern Volkswagen, který si dál za cíl dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality v emisích. Do roku 2030 by automobilka chtěla uvést na trh 70 modelů na čistě elektrický pohon.
„Do roku 2030 chceme na trh uvést 26 milionů elektromobilů. Z toho 19 milionů vozů bude používat modulární platformu MEB, tedy Modularer E-Antriebsbaukasten, a velká část ze zbývajících sedmi milionů vozidel připadne na platformu PPE pro vysokovýkonné elektromobily,“ uvedl CEO společnosti Herbert Diess.
Podobně ambiciózní cíl má i švédská automobilka Volvo Cars. V červnu uvedla, že se chce stát do roku 2030 výrobcem výhradně plně elektrických vozů a světovým lídrem v oblasti elektrické mobility. Volvo Cars i Volkswagen však mají celou řadu konkurentů. Elektrické vozy kromě nich vyrábí také General Motors, BMW, Hyundai nebo například Stellantis. Na výrobu elektromobilů se vrhl i čínský Huawei. První vůz s názvem SERES SF5 vznikl ve spolupráci s automobilkou Seres a prodává se ve vlajkových obchodech Huawei v Číně. Huawei a Seres již začaly pracovat na další verzi vozu.
Elektromobily a Česká republika
Své plány v oblasti elektromobility má i Česká republika. Podle Národního plánu čisté mobility by do roku 2030 mělo jezdit po českých silnicích 220 000 až 500 000 elektrických vozů a fungovat by mělo 19 000 až 35 000 dobíjecích stanic.
„Rychle stoupající počet elektroaut je jednoznačným trendem. Výstavbou spolehlivé celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stanic podporujeme elektromobilitu nejen v České republice, ale i v rámci širšího středoevropského regionu. Řidičům u většiny stojanů navíc garantujeme odběr skutečně bezemisní energie, a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
Dle Ministerstva průmyslu a obchodu bylo v květnu letošního roku registrováno v České republice více než 6 000 elektromobilů, přičemž přes 3 300 jich přibylo v loňském roce.
Zdroje dat:
Tesla, Forbes, CNBC, Seznam zprávy, Fio banka, srovnejto.cz, Volkswagen, Ministerstvo průmyslu a obchodu