Connect with us

Zadejte svůj dotaz

.

Mobilita

I železnice může být zelenější

Ke konci roku 2019 Evropská komise zveřejnila strategii tzv. Zelené dohody, kterou známe pod označením „Green deal”. To znamená, že by Evropa měla být uhlíkově neutrální v roce 2050. Z pohledu dopravního sektoru, který v posledních letech z hlediska emisí spíše rostl, to znamená, že se bude muset v následujících letech výrazně proměnit. Ke změně má výrazně pomoci i železnice.

Zdroj: Shutterstock
Zdroj: Shutterstock

Komise chce, aby do roku 2050 podíl přepravovaného zboží na železnici nebo po vodě byl 75 procent. Znamená to víceméně, že bude nutné výrazně zrychlit výstavbu nových železničních tratí, protože jinak může mít celý sektor s plněním tohoto cíle problémy.

Železniční doprava sice již nyní patří mezi nejudržitelnější druhy dopravy s nízkou produkcí emisí, avšak i v tomto sektoru jsou rezervy. Zejména železniční dopravci se již nyní musejí zabývat otázkou, čím nahradí stávající vlaky jezdící na naftu.

Jestliže má být Evropa uhlíkově neutrální v roce 2050 a životnost vozidel je přibližně kolem 30 let, pak by poslední dieselové jednotky měly být nakoupeny mezi lety 2021-2025 s předpokládaným koncem životnosti kolem roku 2050. Proto je již nyní nutné zabývat se alternativními pohony. Má smysl se jimi zabývat tam, kde se nevyplatí elektrifikovat železniční tratě. V současnosti se na železnici rozvíjejí dva pohony. Buď na vodík, anebo baterie, případně kombinace hybridního pohonu.

Zdroj: Shutterstock
Koncept vlaku s vodíkovými palivovými články
Zdroj: Shutterstock

Oba pohony mají své výhody a nevýhody. Nicméně prozatimnímu většímu rozvoji brání víceméně drahé pořizovací náklady, chybějící infrastruktura (dobíjecí body pro baterie a plnící stanice pro vodík) a velmi nákladný samotný provoz vlaku. Další překážkou jsou těžko posouditelná kritéria ze strany objednavatelů vlakové dopravy (v ČR jsou to kraje a Ministerstvo dopravy). Avšak lze očekávat, že v situaci, kdy bude přibývat těchto vozidel na trhu, dojde ke snížení nákladů a také se postupně vytvoří hodnotící kritéria pro nízkoemisní provoz nebo pro provoz s nulovými emisemi. A to bude znamenat, že se za několik let budeme na dieselový vlak dívat s podobnou nostalgií, jako se dnes díváme na parní vlaky. Vše bude ale opět a jako vždycky záležet na postoji členských států.

Zdroje dat:
Evropská komise, railtech.com

Může se Vám líbít

Sticky Post

Ceny pohonných hmot v Česku rychle stoupají, zejména pak nafta. Litr motorové nafty se prodává průměrně celorepublikově už za 40,22 koruny, vyplývá to ze...

Sticky Post

Zpravodajská agentura Reuters uvádí, že k dosažení nulových emisí do roku 2050 jsou nezbytné investice ve výši 2,7 bilionů dolarů ročně.

Ekonomika

Pohonné hmoty v Česku pokračují ve svém zdražování. Benzín za uplynulý týden zdražil o 22 haléřů na 39,39 koruny za litr, takže je nejdražší...

Otázky, které hýbou Českou republikou

Zdražování nafty dále nabralo na tempu. Za jediný den nafta u českých čerpacích stanic podražila průměrně o 25 haléřů na litr, vyplývá z dnes...

Otázky, které hýbou Českou republikou

Zdražuje také benzín, a to proto, že roste cena ropy i velkoobchodně prodávaných paliv. Za uplynulé dva dny zdražila nafta o takřka 1,70 koruny...

Ekonomika

Zvýšení spotřební daně z nafty přišlo z letošního hlediska v takřka nejhorší možný okamžik. Cena velkoobchodně prodávané nafty na komoditní burze v Rotterdamu totiž...

Ekonomika

Rusové totiž razantně omezují svůj vývoz ropy a v tandemu se Saúdskou Arábií, dále omezí těžbu. Cena benzínu v ČR v uplynulém týdnu stagnovala,...

Ekonomika

Jak benzín, tak nafta v uplynulém týdnu zdražily. To je na poměry posledních měsíců nezvyklé. Zejména nafta totiž má za sebou letos masivní zlevnění,...

Otázky, které hýbou Českou republikou

Nafta je u nás sice levná, ale zato benzín řidiči v Česku tankují nejdráže ve Visegrádské čtyřce, dokonce dráže než v Rakousku, plyne to...

Zahraniční politika

Evropa trpí válečnou psychózou, kontinent se ze dne na den žene do války, prohlásil ve čtvrtek v souvislosti s válkou na Ukrajině předseda maďarské...

Zahraniční politika

Bývalý republikánský prezident Donald Trump se domnívá, že podpora Kyjeva v boji proti vojskům ruského prezidenta Vladimira Putina je spíše ve strategickém zájmu Evropy...

Zahraniční politika

Předseda maďarské vlády Viktor Orbán vyzval k okamžitému pozastavení právních řízení Evropské komise vůči Maďarsku, což zdůvodnil nebezpečím, které pro Evropu představuje migrace. Maďarský...