A právě „devět set jedenáctka“ je vlajková loď Porsche. Jen málo automobilek udělalo tolik úspěšných variant jednoho modelu. Jeho ikonický design, který ani za více než půl století nezestárnul, pozná i malé dítě. U pozdějších verzí RSC se navíc objevuje další typický prvek tzv. velrybí ploutev – velké zadní přítlačné křídlo.

Foto: Miloš Schmiedberger
Provází ho ale i výjimečné technologie a motory typu boxer, specificky pak sportovní motor konstruktéra Hanse Mezgera. Což mimo jiné znamená, že do servisu vám takové auto nevezmou všude. Tady by moje znalosti pravděpodobně skončily, kdybych se ovšem neseznámila s člověkem, který právě takový servis umí. A nejen to, Tomáš Schmiedberger dokonce umí motor Porsche vylepšit a minimalizovat jeho poruchovost. „Porsche mě vždycky bavilo, je to skvělý auto. Tady u nás je fakt málo lidí, třeba tři až pět, kteří umí tyhle motory stavět. Ten motor je složitý, ne jako u běžných aut, kde to do sebe zapadne a vy máte za čtyři hodiny hotovo. Postavit motor do Porsche mi trvá čtrnáct dní.“

Foto: Miloš Schmiedberger
Ke své vášni a později i profesi se dostal v podstatě náhodou, celá rodina totiž pracuje u filmu. „Když jsem si opravil první motorku, byla to tehdy Jawa 250, věděl jsem, že tohle mě baví nejvíc.“ Život mu ale kupodivu komplikovalo vzdělání. „Ty začátky nebyly vůbec lehké, protože všude chtěli lidi po vyučení, já měl střední školu a to byl vlastně handicap. Tak jsem začal ve Scanii opravovat kamiony, tam po mě nechtěli výuční list. Poslali mě pak na zkušenou do Norska. Tam jsem půl roku šrouboval a šrouboval…“ (smích). A zpátky se vrátil se skvělou praxí a nabytými zkušenostmi.

Foto: MIloš Schmiedberger
„Ten Mezger motor je skoro nesmrtelný, v Carrerách už byl poruchovější, ty nové modely už čekají jen na konec záruky, abyste do toho začali investovat další a další prostředky. Například modely Cayene nebo Panamera už jsou takový patlaniny, který musela ta automobilka vytvořit, aby se zachránila. To je fakt strašně poruchový auto.“ popisuje situaci Schmiedberger.
Repas takového motoru je pak skoro hodinářská práce. Schmiedbergerovo vylepšení tkví ve speciální železné vložce, která zabrání opětovnému zadření motoru. „Mezi stěnou toho válce a pístem je strašlivě málo prostoru, to je na setiny milimetru, takže když to opravujete, je to fakt piplačka,“ popisuje Tomáš Schmiedberger. Najít u nás někoho, kdo je schopen to takto precizně změřit a vyrobit nebylo podle něj vůbec lehké. Nakonec našel jednoho dodavatele, s jehož prací je spokojen a může se na ni při dalších úpravách spolehnout. „Když se ta vložka neudělá naprosto přesně, mám tady to auto za dva roky zpátky s úplně stejně zadřeným motorem.“

Porsche je podle Tomáše Schmiedbergera auto do nepohody, je ale potřeba se o něj skutečně dobře starat. „Tohle auto fakt funguje. Můžete s ním jet jak na okruh, tak do Prahy na Václavák. A na tom okruhu můžete odjet dvacet kol a pak se v pohodě vrátit do garáže. To s každým autem reálný není. Na druhou stranu ho nesmíte v té garáži nechat dva roky stát.“

Jako všechny automobilky, i Porsche přichází stále s novými inovacemi. V současnosti se vedle plug-in hybridů a čistých elektromobilů soustředí na syntetická, tzv. e-paliva. Ty chce přidávat ke konvenčním palivům. Vylepšuje se kde co, podle Schmiedbergera jsou ale v případě Porsche starší modely stále nejspolehlivější.
