Z dat společnosti charter advisory, jež se specializuje na privátní a skupinové lety, vyplývá, že z České republiky mířila soukromá letadla v loňském roce nejčastěji do Španělska, Chorvatska a Řecka. Za letní měsíce drží prim Turecko a Francie, a to včetně vinařských oblastí.
„Podíváme-li se na trendy v rámci odletů z celé Evropy, vidíme, že během léta jsou logicky nejoblíbenější cesty za dovolenou – např. Ibiza, Mallorca, Olbia na Sardinii. Zájem o privátní lety stále roste, což vidíme na meziročním srovnání s létem 2019, tedy obdobím před covidem. Například přílety do Olbie jsou vyšší o 18 % než v srpnu 2019. Nejrušnějším letištěm z pohledu privátní letecké přepravy v Evropě je Nice, které zaznamenává o 23 % vyšší aktivitu, než před dvěma lety. Většina tohoto růstu připadá na malá letadla do sedmi sedadel,” přibližuje CEO charter advisory Martin Feč.
Poptávka po Light jetech za poslední dva roky v ČR výrazně stoupla
Tomu odpovídá i trend zvyšující se poptávky po pronájmech malých soukromých letadel (tzv. Light Jetů, Very Light a Super Light Jetů) v České republice. Ty tvoří v posledních dvou letech dvě třetiny trhu. Kvůli covidu od března 2020 postupně klesá poptávka po větších letadlech. Například u kategorie Heavy Jets, tedy velkých letadel, nejčastěji používaných pro mezikontinentální lety, klesl podíl na českém trhu za poslední dva roky o 75 %. Oproti tomu kategorie malých Light Jetů v porovnání s rokem 2019 o 38 % vzrostla.
„Poptávka po malých letadlech opravdu stoupá kontinuálně. Dokonce i v roce 2020, kde pokles zaznamenaly úplně všechny kategorie, segment Light Jetů o 2 % stoupl. Tato kategorie letadel je totiž takový „vstup” do světa privátní letecké přepravy. Když přijde nový klient, nechce většinou obratem investovat do největšího a nejdražšího letadla. Light Jety jsou cenově výrazně dostupnější, navíc spolu může cestovat až 7 osob a cena se tak dá rozložit na značně přívětivou. Jde ale o opravdu malá letadla. Zákazníka tady nečeká nejvyšší možný standard – letadlo je nízké, není tedy možné se vzpřímeně pohybovat po kabině a let též nedoprovází letuška. Jejich cenová dostupnost a agilnost je ale přesto ženou vzhůru a stávají se suverénně nejoblíbenějšími letouny v odvětví privátního letectví,” doplňuje Feč.

Zdroj: CEO charter advisory Martin Feč
Managing Director a Co-founder
Vystudoval Mezinárodní obchod na Ekonomickej Univerzitě v Bratislavě, už při studiu se zajímal o letectví a leteckou dopravu. Hned po dokončení studia začal pracovat v leteckém průmyslu jako analytik a či se staral o VIP klienty. Jeho vášně pro letectví a logistiku, stejně jako silné analytické schopnosti ho už v sedmadvaceti letech dovedly ke vzniku firmy charter advisory, kterou založil se dvěma společníky. Za 7 let existence se firma stala klíčovým hráčem na trhu soukromé letecké přepravy a stále se rozrůstá.
