Během epidemie byly děti opomíjenou skupinou. Výzkum PAQ Research dokumentoval mimo jiné výskyt špatných nálad, problémy se spánkem a pocity úzkosti.
Narůstají sebevražedné tendence
Z údajů Národního ústavu duševního zdraví a ze strany krizových linek došlo až k trojnásobnému nárůstu počtu dětí, které vyhledávají pomoc. Stejně tak se navýšil počet depresivních poruch, sebevražedných tendencí a bohužel i dokonané sebevraždy dětí.
„V tuhle chvíli jsme nejvíce zasaženi konkrétními případy dětí, které zemřít nemusely a přistoupily k tomuto aktu zoufalství,“ uvádí speciální pedagožka Klára Šimáčková Laurenčíková, jež vede Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání.
Duševní zdraví versus izolace
Distanční výuka je výrazným faktorem, který negativně dopadá na děti. Ať už na děti pocházející ze stabilních rodin nebo spíše na ty, které jsou v rodinách, kde se vyskytuje například násilí, výpadky příjmů, zanedbávání péče atd.
„Došlo k trojnásobnému nárůstu počtu dětí, které vyhledávají odbornou pomoc kvůli depresivním stavům, sebepoškozování i sebevražedným myšlenkám,” uvádí dále Laurenčíková.
Je to problém několika příčin, jako je stabilita v rodině, ztráta kontaktu s vrstevníky a podpora ze strany školy. Přes 20 tisíc dětí v ČR žije v nevyhovujícím bydlení a každé 10. dítě zažívá doma násilí, což pandemie a další opatření ještě zesílily. Česká republika patří mezi země, které měly v důsledku epidemie koronaviru zavřené školy skoro nejdéle v celé Evropě.
Taktéž byly postupně omezeny nebo plně zakázány volnočasové aktivity. Omezení pohybu a setkávání osob znemožnily sociální kontakty dětí i dospělých. Vliv izolace na rozvoj jedince a osobnosti a její zásadně negativní důsledky byly dokumentovány mnoha studiemi.
„Školy teď intenzivně hledají pomoc. Celou dobu jsme se snažili bít na poplach,” říká předsedkyně vládního výboru pro práva dítěte Klára Šimáčková Laurenčíková.
Zdroje dat:
TNCZ, Aktuálně.cz, NUDZ, iDnes.cz