Pro uživatele aplikací bude revoluční opatření znamenat větší pohodlí při komunikaci a chvályhodné jsou jistě také snahy o snížení elektronického odpadu. Z pohledu provozovatelů služeb jde ale v podstatě o konec sólové hry pro digitální giganty.
Europoslanci schválili konečnou podobu aktu o digitálních trzích, jejímž cílem je zkrotit technologické obry a nastavit pro ně jasná pravidla, aby se na digitální trhy vrátilo konkurenční prostředí. Má jít o vytvoření jakýchsi univerzálních aplikací, díky čemuž budou i malé komunikátory konkurenceschopné těm největším, jelikož s nimi budou kompatibilní.
“Uživatelé už nebudou nuceni zakládat si účet na každé platformě, jenom aby zůstali v kontaktu se svými přáteli. Bude jim stačit pouze jeden účet, který si vyberou podle vlastních preferencí,” vysvětluje europoslanec Marcel Kolaja. Podle něj se jedná o revoluční změnu, která pomůže narovnat konkurenční prostředí na digitálních trzích, uživatelům přinese možnost volby, podpoří inovace a lépe ochrání spotřebitele.

Zdroj: ČTK
Komunikace bez omezení
Největší služby pro zasílání zpráv, jako je WhatsApp, Facebook Messenger nebo iMessage od Applu, se budou muset otevřít a spolupracovat s menšími platformami pro zasílání zpráv, pokud o to požádají. Uživatelé malých i velkých platforem by si tak mohli vyměňovat zprávy, posílat soubory nebo navazovat videohovory napříč aplikacemi pro zasílání zpráv.
V praxi tak bude jedno, jestli z Messengeru píšete na WhatsApp, Signal, Telegram nebo jakékoli jiné další platformy a obráceně. Také menší aplikace budou schopné odesílat zprávy do iMessage, Messengeru a dalších a jejich uživatelé na ně budou moci z těchto platforem odpovídat a zakládat z nich jednotlivá vlákna zpráv.
Big Tech must show that they allow for fair competition on the internet.
— European Parliament (@Europarl_EN) March 27, 2022
With the deal on the Digital Markets Act that was just reached this week, Europe is ensuring more competition, more innovation and more choice for users ↓
Zatímco uživatelé plánovanou novinku vítají, technologické společnosti už takové nadšení nesdílí. Firmy k tomu mají pochopitelně dobré obchodní důvody. Když se podíváme zpátky do minulosti, už Steve Jobs prezentoval FaceTime jako takzvaný “open source.” Nakonec ale Apple změnil názor a svůj iMessage nakonec pro Android nenabídl, aby si lidé nadále kupovali iPhony.
“Nadále se obáváme, že některá ustanovení zákona o ochraně osobních údajů způsobí zbytečné ohrožení soukromí a bezpečnosti našich uživatelů, zatímco jiná nám zakážou účtovat poplatky za duševní vlastnictví, do něhož jsme hodně investovali,” stojí v prohlášení společnosti Apple, které citoval server The Verge. Provozovatel Facebooku, společnost Meta, se k chystané novince nevyjádřil.
Zákon o digitálních trzích zaměřený na boj proti moci velkých technologických platforem má vstoupit v platnost začátkem roku 2023. Čeká ho ale ještě dlouhá cesta. Bude mimo jiné potřeba vyřešit spoustu věcí v čele s ochranou osobních údajů, ke které přistupuje každá aplikace jinak. Finální znění návrhu ještě musí schválit europoslanci na plénu Evropského parlamentu.

Pokud návrh EU projde, budou za jeho porušování společnostem hrozit pokuty až do výše 10 % jejich celosvětových ročních příjmů. Při opakovaném porušování pravidel se pokuta vyšplhá až na dvojnásobek.
Zdroje: Piráti.cz, Theverge.com
