Číně dochází s jejím severním sousedem trpělivost. Navenek nekritizuje ruské mocenské plány a stále udržuje hospodářskou spolupráci. Ta ale spočívá především ve využívání ruských zdrojů. V jiných sférách obchodu a průmyslu Čína začíná hledat alternativní řešení, aby se spolupráci s Ruskem vyhnula…
Platí to například pro ambiciózní plán Kremlu proměnit Rusko v novodobou „hedvábnou stezku“. Rusko má strategickou polohu pro tranzit zboží z Číny do Evropy. Už v minulém roce ale přeprava z říše středu do Evropy poklesla o 30 %. A teď to vypadá, že pokles bude dále strmě pokračovat.
Ve Tbilisi se minulý týden v pátek sešli reprezentanti několika významných středoasijských zemí. Přítomni byli premiéři Kazachstánu a Gruzie Alichan Smaijlov a Irakli Garibašvili. A nechyběli ani zástupci Číny.

Plán je jasný. Postavit takzvaný jižní koridor přes celý Kazachstán, Ázerbájdžán a Gruzii. V další fázi by zboží z nákladních vlaků či kamionů bylo přeloženo na lodě a přes Černé moře by putovalo do Moldavska. Anebo by pokračovalo po souši přes Turecko. Přes největší zemi světa by ale čínská elektronika, nábytek a hračky neprojely ani jeden kilometr.
V Tbilisi byla s čínským posvěcením podepsána dohoda o založení společného podniku mezi JSC National Company Kazakhstan Railways a JSC Georgian Railway. O den dříve podobný dokument podepsali v Baku zástupci ázerbájdžánských drah CJSC.
Zdroj: mind.ua
