Connect with us

Zadejte svůj dotaz

.

Byznys

Ředitel týmu Ferrari: Základem sportovního vozu je spalovací motor, ten přináší emoce

Sportovní auta jsou na rozdíl od běžných vozů na silnicích nepřehlédnutelná. O to víc to platí o Ferrari, značce, která vyrábí snad ty nejimpozantnější vozy v této kategorii. Není proto divu, že i u nás je o tuto věhlasnou italskou značku dlouhodobě velký zájem. Nejen o tom jsme si povídali s ředitelem týmu Ferrari Scuderia Praha Richardem Vegerou.

Foto Miloš Schmiedberger
Foto Miloš Schmiedberger

Studoval jste historii a češtinu na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Co vás přimělo tak radikálně změnit zaměření?

Nejspíš doba, v níž jsem se ocitl. Bylo to v devadesátých letech po revoluci, kdy každý hledal svoji cestu a chtěl se nějak realizovat. Auta jsem měl rád odmala, tudíž moje volba byla jasná. Začal jsem dovozem vozů na zakázku, pro konkrétní zájemce jsme hledali automobily po celé západní Evropě. Dnes už je to téměř dvacet pět let, co se v tomto odvětví pohybuji, protože auta jsou jednoznačně mým životem a koníčkem. A co mě na mojí práci i po tak dlouhé době motivuje? Určitě to, že automobilový průmysl se stále dynamicky mění, člověk se musí přizpůsobovat a také na sobě neustále pracovat. Právě vzdělání na Západočeské univerzitě mi dalo dobrý základ. V praxi se setkávám s tím, že mnoho kolegů, kteří jsou empatičtí a umí jednat s lidmi, jsou původně učitelé. Roli hraje také to, že v rámci studia jsme se věnovali psychologii, učili se rétorické schopnosti a vystupování.

Vybavujete si moment, kdy jste propadl sportovním vozům?

Jako téměř každý kluk jsem měl v dětském pokoji na zdi plakáty a sbíral angličáky. V té době každý z nás snil o tom, že jednou bude šťastným majitelem Ferrari, Porsche či Lamborghini. Tyto automobily představovaly pomyslný vrchol toho, co si člověk může do garáže koupit. Já mám dnes to štěstí, že se díky své práci mohu kolem těchto ikonických vozů pohybovat, sedět v nich, a dokonce je řídit.

Pozici ředitele týmu Ferrari jste přijal začátkem roku 2018. Avšak již předtím jste v oboru platil za známou osobnost, neboť jste působil takřka dvacet let ve společnosti Porsche Inter Auto CZ jako brand manager značky Porsche. Co stálo za změnou prostředí?

Od roku 2008 jsem pomáhal budovat zastoupení a obchodní aktivity značky Porsche v České republice, kdy z 18 prodaných vozů ročně jsme se na konci mého působení dostali na cílovou metu téměř 400 prodaných automobilů za rok. Během tohoto procesu se vytvořila funkční dealerská síť se třemi moderními pobočkami v ČR. Nabídka, již jsem dostal od majitelů Scuderia Praha, byla výjimečná tím, že jsem měl možnost vstoupit do projektu, který se v té době vyvíjel a nabízel šanci vybudovat moderní dealerství značky Ferrari. Musím říct, že mezi námi – majiteli a mnou – panuje souznění, co se týká stejného pohledu na vývoj a strategii této značky v ČR. Ferrari platí v automobilovém průmyslu více než sedmdesát let za absolutní vrchol, a proto byla moje volba jasná.

Foto Miloš Schmiedberger
…užívat si život a vychutnávat si ho. Soustředit se jen na to, co je příjemné a pozitivní. To je motto Ferrari.
Foto Miloš Schmiedberger

Angažoval jste se někdy i v jiném odvětví?

Pokud si dobře vzpomínám, tak opravdu ne. Od dokončení vysoké školy se věnuji pouze práci v automobilovém průmyslu.

Dokážete si představit, že by se vaše kariéra mohla ještě někdy ubírat jiným směrem?

Jsem člověk s velkou fantazií, dokážu si představit cokoliv. Nicméně jsem na své současné pozici maximálně spokojený. Scuderia se vyvíjí správným směrem, daří se nám plnit naše cíle a stále je tu velký prostor k tomu, abychom se posouvali vpřed, poskytovali našim klientům širší paletu služeb a připravili pro ně prodej a servis na špičkové úrovni.

Je to už přes tři roky, co jste přešel k Ferrari. Jaké změny po vašem příchodu nastaly?

Hlavní změnou bylo to, že jsem přešel z velké korporátní společnosti s německým systémem fungování a finančním zázemím do menší soukromé firmy, která byla do té doby řízena spíše intuitivním způsobem. Změna se týkala i stylu vedení a komunikace se zákazníky. Německé značky se prezentují jiným způsobem než ty italské. U Ferrari je kladen důraz na emoce, design, zvuk a veškeré vjemy, jež pomáhají tato skvělá auta prezentovat. Během procesu došlo k modernizaci prodejního i servisního zázemí, rozšíření týmu a implementaci nových postupů.

A co bude následovat, jaký je plán rozvoje?

Po třech letech jsme udělali první shrnutí, přičemž mohu konstatovat, že vytyčené cíle se nám daří plnit. Posunuli jsme se z pozice lokálního zástupce značky na post referenčního dealerství. Ve Ferrari organizaci máme pozici respektovaného a strategického partnera, s nímž Ferrari počítá a připravuje pro něj strategické projekty. Stejně vnímají vzájemnou spolupráci i naši majitelé, kteří investovali nemalé částky do modernizace a rozvoje společnosti. Výsledkem je například zásadní upgrade CI showroomu, ten právě v těchto týdnech dokončujeme. Dále bych zmínil rozšíření palety služeb, zvýšení prodejních kvót, čímž dojde ke zkrácení čekací doby pro české zákazníky. A v neposlední řadě rozvoj aktivit v rámci prodeje a servisování klasických vozů Ferrari.

Pandemie koronaviru, které už více než rok čelí naše země a společně s ní celý svět, nepříznivě zasáhla řadu odvětví. Promítla se tato skutečnost nějak na vašich ekonomických výsledcích?

My jsme si plně vědomi toho, že se celý svět a všichni lidé nachází v nepříznivé situaci. Pandemie ovlivňuje naše životy i obchodní vztahy. Současný stav není optimální pro nikoho z nás. Snažíme se hledat cestu, jak fungovat, udržet zdravé jádro firmy a být nadále ekonomicky soběstační. Navíc je to pro nás určitá výzva, neboť se nyní snažíme hledat nové přístupy a cesty k oslovování našich zákazníků. Vymýšlíme nové projekty tak, abychom byli schopni udržet pozitivní vývoj posledních tří let, kdy jsme dokázali zvýšit prodeje téměř dvojnásobně. Chceme Ferrari prezentovat nejen jako značku, která prodává auta, ale i jako symbol určitého životního stylu. La Nuova Dolce Vita – tak zní motto Ferrari, jež vyzdvihuje důležitost užívat si život a vychutnávat si ho. Soustředit se jen na to, co je příjemné a pozitivní.

Jak byste obecně zhodnotil teritoriální prodej vašich vozů? Je u nás o tento typ automobilů dlouhodobě velký zájem?

Pokud v tuto chvíli přijde klient, který si chce koupit nové Ferrari, jsme schopni mu garantovat dodací termín v létě roku 2022. Zájem tedy opravdu je, poptávka stále převyšuje nabídku. Díky tomu nejsme tlačeni do prodeje skladových vozů jako jiné značky. Klientům nabízíme s velkým předstihem jejich vysněná auta, jež si mohou do posledního detailu specifikovat. A jak se říká, na výjimečné věci se vyplatí počkat…

Vzhledem k tomu, že se nacházíme ve vašem showroomu, neušly mi probíhající designové změny. Na co se mohou návštěvníci autosalonu těšit?

Čeká je toho hodně! Jak už jsem řekl, všichni zde věříme v budoucnost značky Ferrari, proto jsme se rozhodli investovat do přestavby showroomu, který odpovídá požadavkům 21. století. Byly zde implementovány nové interaktivní stěny, je tu spoustu nových komponentů, které naše klienty doslova vtáhnou do děje. Zákazníci si užijí opravdu atraktivní prostředí, v němž budou vystavena zcela výjimečná sportovní auta. Pravá italská káva je samozřejmostí. Cílem je, aby se u nás klienti cítili nejen jako v showroomu, ale jako v prostředí, kde naleznou své přátele.

Jaké další novinky můžeme od týmu Ferrari čekat?

Nerad bych vše prozrazoval. Naši klienti i fanoušci značky ví, že Ferrari přichází každý rok s řadou novinek v rámci poskytovaných služeb a výrobků. Avšak mohu naznačit, že se v nejbližší době dočkáme nového hypercaru, jenž bude nástupcem legendárního LaFerrari. Jsem přesvědčen, že až se předmětný vůz objeví na trhu, okamžitě se stane živoucí legendou. Zcela jistě půjde o limitovanou edici, přičemž to bude jedno z nejlepších a nejvýkonnějších aut své doby. Ferrari bude i nadále pokračovat v projektu Ikona, který si bere za vzor historicky nejvýznamnější modely této značky. Skloubením klasického designu a moderních technologií vznikne naprosto unikátní automobil. Naši příznivci se rozhodně mají nač těšit.

Foto Miloš Schmiedberger
Foto Miloš Schmiedberger

A co Ferrari a elektromobilita?

Ferrari je jednou z mála značek, jež plně nepodléhá zelenému šílenství. Je ale nutné zdůraznit, že absolutně respektuje požadavky doby a potřeby ochrany životního prostředí, takže implementace nejmodernějších technologií je pro nás samozřejmostí. Přesto jsem přesvědčen, že Ferrari se vždy bude držet konceptu, že základem sportovního vozu je spalovací motor. Určitě se u některých nových modelů objeví kombinace spalovacího motoru s elektrickým pohonem, ale naše auta budou mít i nadále zvuk a budou svým majitelům poskytovat maximální míru emocí. Emoce je to, co Ferrari dělá Ferrari…

Zde v showroomu vystavujete i veteránské elegány této věhlasné automobilové značky. Jak jdou oproti novým modelům na odbyt?

Ferrari je jediná značka na trhu, o níž lze říct, že koupě vozu představuje investici. Hodnota zakoupených automobilů klesá mnohem pomaleji, než je tomu u konkurence. Dnes jsou naše klasické vozy velmi ceněné. Není výjimkou, že ceny těchto automobilů se mohou pohybovat v řádech milionů dolarů. Jsem pyšný na to, že v Česku máme mnoho klientů, kteří mají ve svých garážích opravdové unikáty. Někteří z nich jsou rovněž šťastnými majiteli několika desítek takových automobilů. Zcela určitě mohu doporučit, pokud někdo uvažuje o investici, koupě klasického Ferrari je správná volba.

Nemůžu se nezeptat, který vůz ze stáje Ferrari je vaším favoritem?

Rád bych si koupil všechny, ale to mi asi nebude dopřáno. (smích) Veškeré nové modely, jež jsme uvedli na trh v posledních třech letech, jsou pro mě špičkové a jistě bych byl ochoten si každý z nich koupit. Díky retrospektivní vazbě na dětství se aktuálně poohlížím po modelu Ferrari z 80. a 90. let.

Získal jste díky své pozici nějaké benefity? Stojí ve vaší garáži Ferrari?

Zatím nestojí, ale pevně doufám, že rozhovor si přečtou i naši majitelé a jednou takový vůz v mé garáži bude. (smích)

Může se Vám líbít

Byznys

Novým bestsellerem od Porsche se stává přepracovaný Macan, který však nyní v Evropě končí ve své spalovací verzi. Automobilka se rozhodla riskantně vyřadit tento...

Byznys

V dnešní době, kdy se stále více lidí obrací k ekologickým a udržitelným řešením, přichází mladá rodinná firma Helios Solution se zajímavým produktem, který...

Sticky Post

Kladný vztah ke sportování je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou mohou děti do života od svých rodičů dostat. Přináší jim totiž kromě zlepšené fyzické...

Sticky Post

Pojištění auta má dvě podoby: povinnou a dobrovolnou. Jistě víte, že havarijní pojištění je tou dobrovolnou částí. Nikdo vás nenutí, abyste si jej sjednali...

Sticky Post

Věra Mikulcová se zúčastnila prestižní soutěže profesionálních kulturistů Olympia Masters v Rumunsku a její fanoušci jásají: probojovala se mezi nejlepší!

Rady a tipy

Běhání je skvělý způsob, jak si zlepšit kondici, udržet se v pohybu a získat spoustu pozitivní energie. Běh je dnes i trendovou záležitostí a...

Ostatní sporty

Beachvolejbal získává čím dál větší popularitu mezi lidmi všech věkových skupin. Podle statistik Týmuj obliba tohoto sportu a zájem o něj je rok od...

Sticky Post

24letá Markéta Vondroušová přepsala historii Wimbledonu. Porážkou tuniské hráčky Ons Džabúrové, číslo 6 ve světovém pořadí, se stala první nezasazenou hráčkou, která tento nejstarší...

Sticky Post

Vendula Pizingerová se zúčastnila slavnostního udílení Výročních cen OSA (Ochranného svazu autorského), kde převzala ocenění za skladbu, kterou složil její zesnulý manžel Karel Svoboda....

Sticky Post

Roman Vojtek nezahálí ani jako umělec, ani jako manžel. Tento český herec a zpěvák se rozhodl, že mu tři děti nestačí, a tak si...

Sticky Post

Nela Slováková ví, jak zaujmout. Tentokrát se stala středem pozornosti na společenské akci Fashion Night v Brně, kde předvedla odvážné šaty. Co nezůstalo skryto?

Zdraví

Každé čtvrté dítě v Česku trpí nadváhou, více než 16 % jich je pak obézních a situace se dlouhodobě zhoršuje. Špatnou zprávou je, že...