Z antického Říma, přes Anglii až k nám
Podle legendy žil ve starověkém Římě biskup Valentýn, který tajně oddával zamilované páry v dobách, kdy císař zakázal uzavírání manželských sňatků, aby se muži nerozptylovali od vojenských povinností. Byl ovšem odhalen a právě na 14. února popraven. Tradice darování květin se údajně také odvíjí od této historické postavy – prý mladým párům věnoval květiny z biskupské zahrady.
Zvyk ohledně valentýnských přáníček pochází též už ze starověkého Říma. V únoru se zde slavila tzv. Lupercalia, oslava přicházejícího jara a s tím spojené očisty. Během tohoto svátku se do uren vhazovaly lístečky se jménem mladých dívek. Mladí muži si pak lístečky tahali a dívka, jejíž jméno si na papírku přečetli, se následně měla stát jejich partnerkou.
Svátek zamilovaných získal na velké popularitě také v Anglii v období 18. století. Právě zde se na svatého Valentýna posílaly milostné dopisy od anonymních ctitelů, ozdobná valentýnská přáníčka nebo si milenci dávali drobné dárky. Do Česka se Valentýn dostal až po roce 1989, a začal slibně konkurovat prvnímu máji, který se tu považoval za den lásky už mnohem dříve.
Květiny, večeře i romantické pobyty
Podle výzkumu agentury Nielsen Admosphere slaví svátek zamilovaných zhruba polovina Čechů. Většinou se páry obdarovávají květinami (častěji je kupují muži ženám) nebo drobným dárkem (ten více věnují ženy mužům).
Dvě pětiny dotázaných zároveň uvedly, že Valentýn vnímají jako komerční svátek, a všímají si většího tlaku obchodníků na výdělek. A není divu, příležitostí, jak valentýnský den strávit a čím drahé polovičce udělat radost, je celá řada. Společná večeře, návštěva kina, párová masáž, ale i romantický pobyt, zájezd a šperk přitom často nutí sáhnout po vyšších částkách, a obchodníci si tak jen mnou ruce.
Také zboží, které s romantikou po zbytek roku nemá moc společného (čaje, plyšové hračky, oblečení nebo kosmetika) mizí z pultů obchodů ve velkém. Stačí k němu přidat symbol srdce, nechat natisknout jméno milované osoby nebo vyšperkovat název na „valentýnský speciál“, a originální dárek je na světě.
Zdroje dat:
nielsen Admospehere, Wikepedia